måndag 27 februari 2012

En bilentusiast


Det talas ju en hel del om Saab i media, och det för tankarna tillbaka till 1968, då Saab 99 lanserades. En vacker försommardag det året, innan bilen fanns på marknaden körde min far ett av de handgjorda exemplaren i några dagar. Jag var inte tillräckligt intresserad för att fatta hur stort bil-intresserade personer tyckte att det var med den nya modellen. Inte förrän vi körde genom Stock-holm och jag plötsligt såg hur folk vände sig om och pekade på oss.
Vid Stureplan satt många personer och åt utanför Brända Tomten, och jag såg hur en man reste sig upp och gestikulerade. När jag vänder mig om ser jag att han lutar sig fram och pekar så våldsamt att han faller framstupa över ett bord som tippar omkull. Vi far ju vidare, så allt jag uppfattar är bara en blandning av förskräckta miner och folk som skrattar.

9 kommentarer:

  1. Fin SAAB! Från Älvsborgs län, tydligen. Fast av senare modell än 68, väl? Min favorit-SAAB köpte jag begagnad för fyra tusen, tidigt en vår, då jag just fått ett sommarjobb som innebar att jag skulle köra folk från Arlanda till Uppsala. Om jag körde med egen bil fick jag milersättning. Så jag körde i stort sett ihop bilens värde på en sommar och så sålde jag den på hösten till samma pris som jag köpt den för! Mitt livs bästa bilaffär. Fast min SAAB var ju av mer ordinär modell och väckte inget uppseende alls. Vilken scen med mannen som ramlar av ren SAAB-upphetsning!

    SvaraRadera
  2. En riktig hantverksbil med andra ord!
    Fint minne, fastän mannen kanske fick ett och annat blåmärke, men det var det säkert värt?

    Karin på ett soligt Åland

    SvaraRadera
  3. Vilket underbart minne!!! Själv körde jag som 18-åring en Saab 96 av 1968-års modell, den sista årmodellen med runda lyktor (de blev rektangulära sedan). Det var inte speciellt skrytsamt :-) men då motorn skar 6 år senare var det med stor sorg i hjärtat jag sålde den till en bilhandlare i Lugnet, nu Hammarby sjöstad.

    Och Brända Tomten ja - det var då det. East heter restauranger på samma plats idag. Roligt med någon som har samma referenser som jag.

    SvaraRadera
  4. Tänk precis en sån hade jag! Inte handgjord, men åtminstone årsmodell -69. Då bytte jag upp mig från en folkvagn,årsmodell 1956.

    SvaraRadera
  5. På Brända Tomten intog jag tillsammans med min själs älskade på den tiden det första glaset rödvin efter det att motboken slopats 1955. Som Viola sa, det var då det...

    Det var synd att länsbokstäverna på bilarna togs bort. Om man var utomlands kunde det vara kul att se om någon annan kom från Östergötland t.ex. Ofta gav det anledning till lite prat på parkeringen.

    SvaraRadera
  6. Ja, vi Saabofiler har sorgesamma tider numera. Annat var det förr!

    SvaraRadera
  7. Ja Karin,
    Bilen på bilden är nog en senare årsmodell, jag gav upp letandet efter en stund och tog den här - delvis för att den hade den trevlig gamla nummerplåten.
    Vilken affärskvinna du är!

    Pettas-Karin,
    Ja, den mannen borde minnas den dagen!

    Viola,
    Hur det ser ut i Stockholm i dag, har jag ingen aning om - mitt Stockholm är Stockholm som jag minns det från min barn- och ungdom. Där Hammarby sjöstad nu ligger, brukade vi promenera på kajerna i min barndom.
    Jag har alltid gillat Saab, en trevlig bil att köra.

    Ninna,
    Visst var det en rolig bil att köra! Vi hade rätt många Saabar, från -68 och framöver.

    Ingrid,
    Ja, länsbokstäverna var roliga - samtidigt som somliga av dem fick lite dåligt rykte.

    Margaretha

    SvaraRadera
  8. Olgakatt,
    Det känns onekligen rätt vemodigt att den eran tycks vara över!
    Margaretha

    SvaraRadera
  9. Min första bil var oxå en Saab99 från 69, fast jag köpte den begagnad 71 och körde sen i över tio år. Jag älskade den bilen!

    SvaraRadera