fredag 7 oktober 2011

Tillskansande


När jag läste om rostbiffstjuven på Pettas blogg kom jag att tänka på hur min kompis Susan och jag blev vittne till när en butikstjuv haffades. Vi var på väg ut från ett varuhus, framför oss gick en extremt fet kvinna, iklädd en cape. Hon gick långsamt och vaggade fram, så som kraftigt överviktiga personer ofta gör. Bakifrån kommer två civilklädda personer ikapp oss, en man och en kvinna, de föser undan oss och hejdar den feta kvinnan.

Hon gör inget motstånd, men blir aggressiv och säger att hon har bråttom. Vi hör inte allt som sägs, men vi förstår att det inte är saker lämpade för barnaöron. Mycket snart får vi en förklaring till varför hon hejdats — hon har en TV mellan låren. Visserligen en rätt liten apparat, kanske 30 eller 35 cm som störst, men jag förstår än i dag inte hur hon klarade av att överhuvud taget förflytta sig med den mellan benen.

torsdag 6 oktober 2011

Tjuvgods

I min lilla by — OK, ska man vara korrekt så är det en tätort, med ungefär 3000 själar — alltså, där i den lilla byn tycker jag att man lyckats osedvanligt väl med att försköna samhället. Man har planterat träd, anlagt gräsmattor och på sommarhalvåret finns det gott om blomsterarrangemang. I några av dessa jättestora krukor växer i mitten en gul kläng- (eller häng-) växt, den väller fram och blommar rikligt. Jag kunde inte låta bli att nypa av ett par stjälkar när jag gick förbi — och nu undrar jag vad det är som jag har stulit?
Inte bara har de två rankorna stått sig väl, nya knoppar tittar upp ur sina hyllen, och slår ut.


onsdag 5 oktober 2011

Spånad och vävvecka

Den här veckan är det "Spinning and Weaving Week" (3-9 oktober). Lite sent påtänkt att tala om det nu, ifall någon vill hinna att först spinna och sen väva tyg till en vinterkappa av garnet. Men varför inte börja med något mindre, garn till att väva en halsduk av?

Linda Ligon, som grundade Interweave Press 1975, kom på den ljusa idén, att om det finns alla andra möjliga, och omöjliga, dagar och veckor så varför inte ha en Spinning and Weaving Week. Det känns som det vore i går, men jag läser att det var 1981 den första veckan organiserades.
Jag får också lära mig av Linda att det var två bröder Chase, som kom på att man skulle dela in året i veckor och dagar dedicerade till allt från vitlök till astronomiska fenomen. Med början 1957, gav de varje år ut en kalender, "Chase's Calendar of Events" där man kunde lära sig när de olika veckorna och dagarna inföll.
Damma av sländor, spinnrockar och vävstolar och sätt igång!


Smörigt

The Butter Merchant, C.1816
Claude Louis Desrais

Läser att man infört fettskatt i Danmark. Kommentarerna (201, i skrivande stund) är lika intressanta som själva artikeln.
Själv lutar jag kanske åt att det vore smartare att ha högre skatt på godis, och ingen alls på grönsaker.
Butter Sculpture, Created by a Monk,
Is the Patron Saint of Lhasa

Men vi borde kanske uppmuntra människor till att skulptera i smör.
Vilket påminner mig om en barnbok jag läste, för länge se'n, som handlar om en flicka som skulpturerar kor av smör. Jag tror att det var för att ställa ut i ett skyltfönster. Jag har frågat förr, om någon vet vilken bok jag talar om. Då fick jag inget napp, kanske har det tillkommit någon läsare som minns boken, som jag tror var dansk, eller möjligtvis holländsk.

tisdag 4 oktober 2011

Sol!

Efter en lång period utan sol, vaknar jag till en makalöst vacker dag — men det är allt den är. Eller rättare sagt den är så mycket mer, den är både kall och blåsig. Det luktar jord och förmultnade blad, och löven yr kring öronen på mig — det framkallar en friluftsdagskänsla. Samma glada känsla som när hela skolan begav sig ut i skogen med matsäck, gummistövlar och ritblock. På eftermiddagen kom vi hem genomblåsta och nöjda med att ha fått byta ut klassrummet mot skogen för en dag.
För min del innebar det ju att jag skulle borda ett tåg och resa en timme norrut, för att se'n promenera tre kilometer innan jag äntligen var hemma. Ibland hade jag sällskap av kamrater som hade samma skolväg. Så värst glad blev jag inte när Åke reste i samma kupé — Åke var en vänlig men mycket udda skolkamrat. Han brydde sig inte om att sätta sig i närheten av mig, ofta satt han i andra änden av vagnen — men höll ändå konversationen igång, till medpassagerarnas förnöjelse och min fasa. Hade han matsäck kvar förtärde han den, utan att tänka på sådana bagateller som bordskick (tågskick ombord?).

Det var så kyligt i morse att jag rotade fram ett par vantar — ett par vantar som är i stort behov av en tvätt upptäcker jag när jag fotograferar dem.

Eftersom vi ännu inte haft någon frost, fortsätter många växter att blomma om, men jag tvivlar på att den här magnoliablomman kommer att slå ut.

Jag läser att det är "International Toot Your Flute Day" idag. Nu tvivlar jag på det där med internationell — och amerikanen i gemen lär inte behöva den uppmaningen. Men uttrycket är intressant, det finns några olika varianter på blåsinstrument, horn och trumpet är kanske ännu vanligare.
På ett ställe läser jag att uttrycket har existerat se'n 1576, förmodligen längre. På den tiden kungjorde ju en härold kungens ankomst genom att trudelutta på sin trumpet. Och jag tänker att fenomenet med fanfar, lever kvar.


måndag 3 oktober 2011

Syskon?


Varje vår och varje höst tjatar jag om mina rödlönnar — de som jag smugglade in i landet i mitt handbagage — det är lika bra att ni vänjer er, för jag kommer att fortsätta med det.

Jag är full av förundran över hur dessa, nu stora, träd har fått plats i min väska — jag kommer att fascinerat tala om hur vackert de blommar med sina röda blommor, en vecka innan de svenska skogslönnarna visar sina mer diskreta gröngula blommor. På hösten kommer jag även i fortsättningen att ta' hundratals med bilder när de börjar rodna. Förhoppningsvis kommer det höstar med en bättre kamera, den ursäkten jag nu nyttjar, vägrar blankt att zooma in något, så trädtopparna här ovan mot den oktobergrå himlen, har inte mycket likhet med verkligheten.

Och varje höst kommer jag att berätta att den längst till vänster är den som först börjar rodna, för att se'n bli uppseendeväckande brandgul, medan trädet i mitten nöjer sig med att bli gult — och det till höger fortfarande är mörkgrönt, med några få stråk av mörkrött. Om träden är syskon (om det överhuvudtaget existerar syskonträd) vet jag inte, men de små plantorna växte alla på en yta som inte var större än ett par kvadratmeter.

söndag 2 oktober 2011

SURF-BATHING AT CONEY ISLAND


Coney Island, about eight miles from the city of New York, is four and a half miles long and about half a mile in width. It is quite a resort in summer for those who want to breathe the briny air of the ocean.

Charles and Laura had long been promised a visit to this famous bathing-place, and one warm day in June their father drove them down to the island; for there is a bridge connecting it with the main land.

As they drove along the beach, they saw the bathers in[14]the water, and Charles was very desirous of having a dip in the salt sea himself; but he had no bathing-dress, and so he had to give it up.

It is very pleasant on a fine day in summer to stand on the beach, and watch the waves as they come foaming up. The children were much entertained at seeing a Newfoundland dog rush into the water after a stick which his master would throw far out.

They will long remember their pleasant visit to Coney Island; but the next time they go, they mean to take their bathing-dresses and have a swim.

F. H. W.
The Nursery, No. 103, July, 1875. Vol. XVIII.
A Monthly Magazine for Youngest Readers

lördag 1 oktober 2011

Att tvångsmata en gräsklippare

Här har jag gått i över en månad och väntat på att gräset skulle torka ur — men varje gång det har sett lovande ut har det börjat regna innan jag hunnit ut.
Men nu slog jag till, fast jag kände att gräset var både högt, tjockt och vått — för att inte tala om mossan som har frodats i det fuktiga klimatet.
Det var slitsamt — både för mig och klipparen. Vid varje antydan till kräksreflexer fick jag se till att maskinen stegrade sig — kräksreflexer hos maskinen alltså, mina egna avhjälper jag med citron eller pepparmyntsolja. Så tuggade sig gräsklipparen motvilligt igenom grönskan. Nu inbjuder min gräsklippare inte till några ömhetsbetygelser, men verbal uppmuntran är aldrig fel, så med hejarop och muskelkraft lyckades vi tillsammans beta av det mest vildvuxna gräset, närmast huset. Kanske får det räcka — än så länge har dagen inte visat någon antydan till sol. Oktoberdimman ligger nästan lika tät som novemberdimman vid Lützen, men temperaturen hasar sig långsamt uppåt — kanske kommer jag ut även i dag.

Väntrum — igen

"Jätte, fyra bokstäver", sa mannen i väntrummet, och tittade uppfordrande på mig. "Har du några bokstäver" frågade jag.
"Ja, det börjar på R", svarade han.
Rese?"
"JA!, och då blir det skruvmejsel där — mmmm, och så tjallare" och så plitade han dit orden i sitt korsord, tittade upp med ett stort snusigt leende och fortsatte, "du är skolfröken va?".
Varpå jag genmälde att jag råkade veta det fast jag inte är lärare. Nu blandar sig en annan man i samtalet, "jag tror att du är konstnär jag" säger han.
Jag blir rätt förvånad eftersom jag just denna dag dragit på mig alldeles vanliga städade kläder, och känner mig både välvårdad och utklädd. Så istället för att svara dra'r jag igång en diskussion om huruvida man kan se på utanskriften, varifrån människor kommer och vad de gör. Det blir en rolig stund när förslagen på nästans yrke och födelseort haglar, det ena mer absurt än det andra.

På väg ut från sjukhuset stannar jag bara för att organisera mig, stoppa undan en del papper och fiska upp bilnycklarna. Den korta stunden använder en för mig främmande karl i 70-års åldern till att berätta att han varje år åker till Sharm el-Sheikh, han talade hänfört om sandstränderna, det klara vattnet, fiskarna och alla trevliga människor som han alltid träffade där. Utan att lämna en paus där jag kunde slita mig ifrån honom, övergick han till att berätta om sina krämpor och hur mycket kryare han blev varje gång han fick resa till Egypten.

Som jag sa' i en kommentar till Christina så blir jag upprymd av den här sortens möten. Jag tycker om det förutsättningslösa mötet — vi vet inget om varandra (fast en del vräker ur sig sitt livs historia förstås) och samtalen kan ta' de mest fantastiska vändningar. Eftersom de flesta människor ändrar sitt beteende beroende på hur mycket det vet om motpartens bakgrund, är dessa kravlösa möten roliga och givande avbrott i vardagen.

Inte är svenskar tråkiga, stela och blyga!

fredag 30 september 2011

Det är skillnad på ungar och ungar

Något som alltid fascinerat mig, är hur olika syskon kan vara. Nu ändras ju förhållanden med tiden, och familjesituationen förändras, men i stort sett växer ju många syskon upp under likartade förhållanden, och är ändå så olika. Ja, ja, jag känner syskon som är väldigt lika varandra också — men det jag ofta grunnar över är hur mycket är arv och hur mycket är miljö, och så den tredje komponenten, varje individs unika personlighet. Jag kommer inte fram till några svar i det här inlägget, det jag tänkte utveckla här, är varför jag grubblat över saken just nu.
Det hela började för en tid se'n när en väninna aviserade sin ankomst — och inte nog med det, hon hade med sig en väninna med två små barn. Jag jublade inte — jag har några mycket unga vänner, men att jag tycker om dem beror inte på att de är barn. Så tanken på att få besök av ett par syskon på tre och fem år, fyllde mig inte med hänförelse — i all synnerhet som vårt hem inte är av den barnvänliga sorten. Jag är van att kunna lämna vad som helst framme, utan hänsyn till om det är farligt eller ömtåligt.
Så kommer Gunilla, med sin väninna Johanna och barnen Claudia och Florian. Det var sagt att de skulle komma vid tolvtiden — fem i tolv står de på trappen. Punktlighet uppskattas när man ska bjuda på mat. Att bjuda barn på mat kan vara en trist historia, men tror nå'n att det blev problem. Båda ungarna åt av quichen, Claudia, den yngsta, petade bort löken men annars gick allt ned — med tio gånger bättre aptit och bordskick än jag förväntat mig. Florian är en social och talträngd liten herre, som deltog i bordskonversationen, men aldrig tog över. Jag blev mer och mer charmad för var minut som gick.
Vädret var inte på vår sidan, så vi stannade kvar vid bordet, se'n vi röjt av det. Barnen höll till på ena änden med kritor, papper, böcker och några leksaker. Det hade väl inte gått mer än fem minuter, så reser sig Florian upp och säger förskräckt: "oj, vi glömde att tacka för maten!", så föser han lillasyster framför sig mot mig, och båda ta'r i hand och tackar. Claudia till och med klättrar upp i knäet och kramar om mig.
Så framskrider eftermiddagen, barnen roar sig mest själva, men deltar emellanåt i vårt samtal, visar upp sina teckningar och rådfrågar oss om en del konstnärliga problem.
Det är uppenbart att dessa syskon har en trygg och stimulerande hemmiljö — men trots det är jag ohyggligt imponerad — både av deras uppförande och deras språkliga och konstnärliga förmåga. Jag frågar om de alltid är så välartade, och Johanna säger att på det hela stora är de "snälla" barn, naturligtvis har de sämre dagar ibland och visst kan de göra uppror, men de är nästan alltid mottagliga för sakskäl, och det går att förhandla med dem.
De går på dagis — ett kooperativ där föräldrarna har stort inflytande och grupperna är mindre än på många andra dagis. De är också vana att umgås med vuxna, något som i kombination med ett bra dagis, naturligtvis bidrager till att de vid så unga år vet att skicka sig.
Vädret bättrade sig, vi kunde så småningom gå ut och syskonen kunde skrika, skratta och rusa runt i trädgården. Det gladde mig att se att även om de kunde sitta stilla inne, så var de högst vanliga barn som behövde släppa ut ångan.
Så går det ett par veckor och ännu ett barnbesök blir aktuellt. Den här gången är det min gamla (nåja, vi är lika gamla — men har känt varandra länge) kompis Birgitta, med två barnbarn som kommer på lunch. Med det föregående besöket i gott minne, tänkte jag att det ordnar sig nog. Fast jag hade en liten gnagande oroskänsla på lut — det är nämligen så, att trots Gittan och jag är mycket goda vänner, har jag aldrig riktigt kunnat med hennes bortskämda dotter Jenny. Som skilsmässobarn tävlade mor- och farföräldrarna om att ge allt ungen pekade på, och dessutom utan reservation berömma henne för allt hon gjorde. Så jag undrade nog hur hennes döttrar skulle vara. Olivia i det närmaste fem år och Felicia tre och halvt år var precis lika griniga och odrägliga som deras mamma var i den åldern.
Vädret var strålande, vi satt ute hela tiden och flickorna avlägsnade sig inte en halv meter från oss på hela tiden. Felica kinkade och grät i stort sett hela tiden och stora syster gjorde inte saken bättre genom att reta henne — och ibland smocka till henne. När hon inte körde med lillasyster skulle hon ha hela vår uppmärksamhet, sjunga berätta obegripliga historier och dansa för oss.
Måltiden var en mardröm, inte en sak jag bjöd på passade — inte ens glassen, därför att de visste att vegetarianer bara bjuder på konstig mat!
Gittan och jag kunde inte växla många ord.
Vilken lättnad det var när de for. Det sista jag hörde var att Felicia sa "nu åker vi och köper riktig glass".
Vad är det som gör att somliga ungar alltid kinkar och gnäller, medan andra tidigt lär sig att parera livets små och stora motgångar?

Ännu mer väntrum


Ju fler väntrumsupplevelser jag får, inser jag att likheten med bloggoversum är stor. Några få skryter våldsamt, några behöver hjälp med något, somliga behöver lätta på trycket — men de flesta ägnar sig nog bara åt vänligt småprat.
Den äldre damen som satt i väntrummet på lab, behövde prata av sig lite. Hennes man hade just hämtat sig från "ett stroke", vilket hon uttalade "stråk". (Kanske skulle vi återinföra orden slaganfall och hjärnblödning eller hjärninfarkt.) Den söta lilla tanten oroade sig för framtiden, för hus och trädgård, för ekonomin och för sin egen hälsa. Det var många berättigade frågor hon ställde sig om framtiden, så jag frågade om hon inte hade talat med en kurator. Nej, den möjligheten visste hon inte ens att den fanns. Det förvånade mig, för på samma sjukhus förhörde man sig noga om hur min mamma skulle klara sig när hon kom hem efter sin infarkt förra året. Kanske var hon för orolig för att uppfatta att någon erbjudit henne hjälp. Hur som helst, skulle hon fråga sin favoritsköterska om vilka möjligheter till hjälp det finns.

Och så finns det de som måste veta allt om alla. Jag mötte en läkare jag inte sett på många år, och fick en jättekram och en pratstund innan vi gick åt varsitt håll. Se'n hann jag inte mycket mer än slå mig ned i väntrummet innan en kvinna i min egen ålder, böjer sig fram och frågar om jag är doktor Anderssons fru. Jag är övertygad om att hon visste att jag inte är det, och innan jag hinner svara uttrycker hon sin stora beundran för honom, så jag håller bara med om att han är trevlig men att han inte är min make. Tror nå'n att hon lät sig nöja med det? Nej, nu försökte hon ta' reda på varför jag är där — genom att redogöra för sina egna krämpor, och ställa ledande frågor gör hon allt, utom att fråga direkt — vad det var för fel på mig. Är det något jag tycker illa om, så är det den sortens snokande i något folk inte har att göra med. Men mångårig erfarenhet har lärt mig att det går att undvika att svara genom att uppmuntra motparten till att tala om sina egna åkommor. Det lyckades även den här gången — det räckte att jag höll mun och såg deltagande ut (jag hoppas i alla fall att jag gjorde det), och lät henne berätta om allt hon gått igenom.

Inte är svenskar tråkiga stela och blyga!

torsdag 29 september 2011

Mer om väntrum

Innan jag somnade låg jag och grunnade över, var de flesta spontana samtal äger rum. Det förefaller som de flesta tycker att i väntrum är det fritt fram att tilltala främlingar. Kanske beror det lite på vilket sorts väntrum det är — jag kan inte dra' mig till minnes att någon någonsin gick utanför sig själv i väntan på strålbehandling. Om det var en slump eller om arten av sjukdom påverkade de väntande, vet jag inte.
På bussar, tåg och flyg tycks det också vara tillåtet, liksom i olika köer. Däremot stör man ogärna varandra på serveringar av olika slag. Fast ingen regel utan undantag — första gången jag minns att någon lättade sitt hjärta för mig var på en liten cafeteria i källarplanet på PUB:s bohagshus. Jag var i trettonårsåldern, när en av varuhusets demonstratriser slog sig ned vid mitt bord. Hon inledde med att hon hade en dotter i min ålder, se'n forsade problemen ur henne, om hur svårt det var att vara ensamstående mamma med dålig ekonomi. Jag var lätt ställd och hade ingen aning om vad jag skulle svara, men tack och lov, behövde hon bara lätta på trycket, och förväntade sig inga svar.

Av alla dessa platser så befinner jag mig oftast i väntrum nu för tiden, så mina flesta exempel kommer från dylika platser.

Det satt bara en man i väntrummet när jag kom in, och han blev helt uppenbart själaglad över att få lägga ifrån sig sin tidning för att få imponera på en medmänniska. Dessutom kom det snart flera personer i rask takt, och för varje person som slog sig ned sken mannen upp — det här var en man som gillade att ha en stor publik.
Exakt vad mannen läste vet jag inte, men jag tolkade det som att det var en artikel om Mensa. För han började genast tala om föreningen och hur intressant den föreföll. Så höjer han den redan dånande stämman, när han berättar att han varit inne på deras hemsida och gjort testet — och minsann hade han inte kommit upp i 133 (undre gränsen för ett medlemskap, fast det sa' han inte), men han framhöll att han hade varit trött efter en jobbig dag, och skulle nog göra om testet. Jag lyckades hålla tand för tunga, och sa' inte vad jag tycker om föreningen. Mannen föreföll en aning besviken över att ingen uttryckte sin förvåning och beundran inför hans fantastiska kapacitet, så han började redogöra för testet. Och där kopplade jag av honom, försökte bara se vänligt intresserad ut, plötsligt vaknar jag av att han frågar "har du det"? Jag anade att han frågade om jag gjort testet, så jag chansade på att säga nej. "Du ser skärpt ut, det borde du göra", fortsätter han, "det är roligt att veta vad man har för poäng, du kanske också kan gå med" säger han. Tack och lov blir han uppropad just då, så jag slipper fråga vad som är så roligt med det. Personligen har jag aldrig haft någon glädje av att veta vad jag har för IQ, men somliga är väl mer lättroade än andra.

Inte är svenskar tråkiga stela och blyga!

onsdag 28 september 2011

Grattis Kate!

Kate Douglas Wiggin
28 september 1856 - 24 augusti 1923

I Sverige är nog Kate mest känd för sin bok Rebecka (Rebecca of Sunnybrook Farm), som kom ut 1903. Fast det är nog tveksamt om hon är ihågkommen i dag. Och minns man den är det kanske för att Shirley Temple spelade Rebecca i en filmad version. Bland medelålders kvinnor, och äldre, i U.S.A. har nog boken samma status som Anne på Grönkulla. Rebecca är visserligen inte föräldralös, men eftersom hennes familj är stor, och fattig, skickas Rebecca iväg till ett par äldre välbeställda släkttanter. Naturligtvis vinner Rebecca så småningom de bistra damernas hjärtan. Boken blev omedelbart en stor framgång, och Mark Twain sa' tyckte att boken var "beautiful and moving and satisfying."

Kate utbildade sig till kindergartenlärare, och öppnade 1878 San Franciscos första avgiftsfria förskola för barn från slummen. Hon kom att bli en hängiven förskollärare och förespråkare för barns rättigheter. När hon gifte sig 1881, fick hon enligt tidens sed, inte att fortsätta sitt yrkesverksamma liv. Då började hon istället skriva böcker, för att med inkomsterna från dem, stötta verksamheten. Hon skrev såväl barnböcker som pedagogiska böcker om förskoleverksamhet och artiklar för olika tidskrifter. Det verkar som de flesta av hennes böcker finns att läsa på nätet. Alla utom den jag skulle vilja läsa, hennes biografi My Garden of Memory från 1923.

Två av hennes böcker läste jag tidigt på svenska, "Rebecka" och "Två små hemlösa" ("Timothy's Quest A Story for Anybody, Young or Old, Who Cares to Read It"). Nu när jag har tillgång till originaltexterna, på nätet, kan jag konstatera att böckerna vinner på att läsas på engelska.

Å, så söt jag tyckte hon var! Ett omslag som
jag fann helt i klass med "Lilla prinsessan".


Självkännedom

"Don't ever confuse the two, your life and your work.
That's what I have to say. The second is only part of the first."
Anna Quindlen


De flesta av oss har nog, mer än en gång, funderat över hur man beskriver sig själv. Somliga har inga större problem med det, medan andra får fundera ordentligt på vad de ska säga eller skriva. Därmed inte sagt att den som har lätt för det gör en sannare presentation.
När jag läser hur bloggare presenter sig så slår det mig att det möjligtvis finns en kulturell skillnad i hur man framställer sig själv. Amerikanska kvinnor är ofta, förfärande ofta, ett bihang till make, barn, syskon och föräldrar. Medan svenska kvinnor gärna talar om att de är glada, spralliga, omtänksamma, busiga, envisa, snälla, impulsive har humor och är passionerade. De berättar ofta att de gillar att shoppa, pyssla, dricka vin och äta choklad. Yrket tycks vara viktigt för många, finns det med i presentationen kommer det ofta högt upp på listan.
Ett tag funderade jag på om det spelar någon roll vad man skriver — men se’n slog det mig att det gör det nog, i alla fall för mig, för det finns en del nyckelord som får mig att omgående lämna en blogg.

På sista tiden har jag tillbringat rätt mycket tid i väntrum, och det har slagit mig att det är som att läsa bloggar. Där finns alla sorters människor, och precis som i bloggoversum framställer man sig så som man vill bli uppfattad. Somliga enkelt och rakt på sak, andra gömmer sig bakom tomma ord, somliga försöker imponera — och det är uppenbart att människors uppfattning om hur man imponerar på omvärlden skiljer sig väsentligt åt. Pengar, titlar, kunskap, och sjukdomar kommer högt upp på mångas listor.
Olgakatt sa' för en tid se'n att hon medvetet gått in för att inleda samtal med främmande människor, för att se om hon får respons — och det får hon. Själv har jag inte ens hunnit inleda många samtal, medväntare har alltid hunnit före. Inte en person har kommit med standardfraser, alla har haft olika infallsvinklar och olika behov av att tala, somliga om sig själv och andra vill bara hålla låda i största allmänhet.
En kvinna, smålog vänligt när jag kom in och satte mig, men sa' inget. Men hon tittade på mig hela tiden, både när jag satt där och när jag talade med några sköterskor. När jag se'n gjorde mig i ordning för att gå därifrån, samlade hon sig — tog liksom sats — och sa': "jag måste bara säga hur snygg du är". Det var inte påfluget, bara så genuint vänligt att det värmde mitt hjärta.

Inte är svenskar tråkiga stela och blyga!

tisdag 27 september 2011

Grattis Grazia!

Grazia Deledda
27 september 1871 - 15 augusti 1936

Jag måste tillstå att jag ännu inte orkat igenom någon av Grazia Deleddas böcker — ändå har jag försökt flera gånger. Men skam den som ger sig, nästa gång jag besöker biblioteket ska jag ta' med mig en av hennes böcker hem.
Hon tilldelades nobelpriset i litteratur 1926, den andra kvinnan efter Selma Lagerlöf. Motiveringen löd: för hennes av hög idealitet burna författarskap, som med plastisk åskådlighet skildrat livet på hennes fäderneö och med djup och värme behandlat allmänt mänskliga problem"
Det är intressant att se hur kriterierna för nobelpriset i litteratur förändrats genom tiderna. Jag har många gånger tänkt (liksom så många andra) att jag borde nobelpristagarna i kronologisk ordning för att försöka förstå på vilket sätt, och ivilken takt, förändringarna skett. Men jag har alltid något mer läsvärt på gång — så än har det inte blivit av.

Fördomar

”On ne voit bien qu’avec le cœur. L’essentiel est invisible pour les yeux.”
“Man ser bara bra med hjärtat. Det väsentliga är osynligt för ögonen."
Lille Prinsen
Antoine de Saint Exupéry

Läste nyligen en artikel av en amerikansk skådespelare som jag aldrig hört talas om tidigare. Artikel kröntes, som alltid av en bild av artikelförfattaren. Jag bestämde mig på rak arm för att hon inte var i min smak, det stora amerikanska leendet tyckte jag var tillgjort och det fick mig nästan att inte läsa artikeln.
Se'n visar sig artikeln vara jättebra! Positiv men sansad.
Det fick mig att minnas den tiden när jag umgicks med mina vänners blinda vänner. De hävdade bestämt att vi seende var dåliga på att se vad en människa egentligen går för. Visst är det så att vi seende inte alltid kan se bortom skalet, eller rättare sagt, det ta'r längre tid för oss att lära känna varandra eftersom vad vi ser, kan leda oss på villovägar.

Som vanligt far mina tankar iväg åt 17 (minst) håll samtidigt — bilden ovan får mig att tänka på Isa från Niger som var så otroligt irriterad över att han (ja, Isa är ett pojknamn där, och uttalas Issa) alltid förutsattes kunna spela gitarr och sjunga, och att människor envisades med att tala engelska med honom, trots att han talade perfekt svenska. Dessutom var franska hans modersmål, förutom ett par afrikanska språk.
Jag kommer också att tänka på en charmig barnbok av Eva Malmström, från 1958. "Kent på Himelsgatan" handlar om en blind sjuåring som just har börjat i första klass.

En annan bok minns jag tyvärr inte titeln på. Det är en biografi, skriven av en ung man som kom att studera juridik. Den är säkert bortåt fyrtio år gammal — någon som vet vad jag talar om?

Och just nu läser jag en bok jag hittat på Gutenberg: "Elizabeth Gilbert and Her Work for the Blind" av Frances Martin. Elizabeth föddes 1826 och blev blind när hon vid tre års ålder fick sharlakansfeber. Intressant läsning
!

måndag 26 september 2011

Smittsamma skynken

Att man lever farligt på sjukhus är väl ingen nyhet. Men om vi ska låta oss avskräckas av denna artikel vet jag inte. På de flesta akutmottagningar i Sverige får man nog en egen skrubb att ligga i — även om det kan ta' tid att avancera dit från väntrummet, om man inte är tillräckligt dålig för att få hoppa över väntrummet.

Grattis George!

George Gershwin
26 september 1898 - 11 juli 1937

söndag 25 september 2011

Grattis Mark!

Mark Rothko
25 september 1903 - 25 februari 1970

En intressant person och konstnär. Kanske tänker de flesta på hans senare konst, när de hör hans namn, förmodligen den konst han ville bli känd och ihågkommen för. Han förstörde mycket av sina tidiga, delvis föreställande, målningar.
Mother and Child, 1938-1939
Heads, 1941-1942
Utan titel
1948
Utan titel, 1953
Utan titel, 1959
No. 4, 1964
Utan titel, 1969
Utan titel, 1969

lördag 24 september 2011

Blogger och jag


Jag brukar tänka mig för innan jag går med på att uppgradera något. Förresten, kan ingen förbarma sig och komma på ett bättre ord? Men i går när jag slog på datorn frågar den om jag vill uppgradera till Explorer 9. Bara för att slippa tänka, klickar jag på ja — något som jag nu ångrar. Mest av allt därför att jag inte längre kan publicera inläggen utan att byta webläsare. Varför i all världen har det blivit så här?Någon som vet om det går att åtgärda?