angenäm sysslolöshet
Misstänker att vi alla har våra egna sätt att tillbringa en dag i angenäm sysslolöshet.
Kanske någon väljer att läsa en deckare (som ”Death and Letters”, av Elizabeth Daly) eller bara att dagdrömma — två ting som förresten går bra att kombinera, och lägger man därtill musik, så är man bra nära en drömtillvaro. Själv väljer jag gärna musik av Franz Danzi, till exempel hans Sinfonia Concertante
Det finns många konstnärer att välja på, vars namn börjar på D, Sonia Delaunay är en av dem.
Här fotograferad framför sin Citroën som hon dekorerat.
Slutligen vill jag påminna om den välgörande dansen — något man kan ägna sig åt, om man så bara kan röra en hand!
Phantom Dancing with Castanets, 1828
Francesco José de Goya y Lucientes





Vilken bra trevlighetstrio! Dansen kommer nog att dyka upp hos fler, misstänker jag. Och deckare, i lagom doser, förgyller livet precis som dagdrömmarna gör. Härligt!
SvaraRaderaKlimakteriehäxan,
RaderaDansen är ju så mycket mer än den vanliga pardansen som man så ofta tänker på när man talar om dans. Rullstolsdans, ringdans och inte minst lindans, har alla sin charm.
Deckare är väldigt mättande och bör intagas i väl avvägda doser — men nog är det fantastiskt att det finns ett outtömligt förråd av sådana böcker på nätet.
Margaretha
Vi hittade i alla fall till dansen båda två!
SvaraRaderaHa en fin fortsättning på midsommarveckan!
/Ingrid
Ingrid
RaderaJa, och den är dessutom hälsobringande, och så här års kan man börja med ”små grodorna”.
Margaretha
drömmar skrev jag. i praktiken menade jag dagdrömmar. nattdrömmar är ofta obehagliga. dem kan jag vara utan.
SvaraRaderaMrs Calloway,
RaderaDrömmar är nödvändiga — det syns bland annat på alla drömmar som man kan hitta i litteraturen. En av mina favoriter är Beddoes ”Dream-Pedlary”.
Mardrömmar har jag tack och lov inte haft på åratal.
Margaretha
Hoppas din dag blev bra!
SvaraRaderaSonia Delaunay är en ny bekantskap, väldigt positiv, liksom Danzi som jag lyssnar på just nu.
Kämpa på!
Kicki
Tack Kicki,
RaderaDet blev en bra dag.
Glad att jag kunde visa dig på några av mina favoriter.
Margaretha
Roligt att få lära sig om nya konstnärer och författare!
SvaraRaderaSå häftigt att dekorera sin bil, tror inte att jag skulle kunna göra något sånt fast jag får lust när jag läser om det.
Siv,
RaderaAtt dekorera sin bil är inget jag rekommenderar! Men från min barndom minns jag en fotograf som målade både bilder och roliga deviser på sin bil.
Margaretha
Dans är väl den roligaste motionen, min mor dansade och uppträdde med gammeldans när hon var 83 år, sen sa knäet ifrån...
SvaraRaderaHannele,
RaderaTyvärr sätter kroppen sina gränser för många av oss, då får vi ägna oss åt sitt-dans.
Margaretha