Martha, a letter reading. (1925)
Brevväxling har förekommit i alla tider. Med alla tider avser jag naturligtvis tider där omständigheterna tillåtet det — i dag har ordet brevväxling förvisats till skåpet där omoderna ord, och företeelser förvaras. Men vad är väl en stor del av e-posten annat än brev — en del som jag skulle finna det svårt att vara utan.
Georg Schrimpf
The Breakfast Table 1884
John Singer Sargent
En lång, skön, och näringsrik frukost bör innehålla en essä, vald med omsorg för att passa dagens humör. Det finns så många goda essäister att den enda svårigheten är att välja sin frukostlektyr. Nyligen hittade jag ”Arts and Crafts Essays by Members of the Arts and Crafts Exhibition Society”, 34 läsvärda essäer.
När ordet elektricitet dök upp i skallen, fäste jag mig inte vid det — men tankarna på allt jag använde denna kraftkälla till, återkom hela tiden. För även om jag har mina orealistiska drömmar om stugan på landet där allt kroppsarbete på något mirakulöst vis gör sig självt, är jag ingen luddit.
Vincent with Radio
Alex Katz
För alla som liksom jag irriterat stänger av sommarpratarna efter en kvart (om jag inte somnat dessförinnan), kan jag rekommendera något av alla gamla sommarprogram med Torsten Ehrenmark.
Böcker som inte kräver mer av hjärnan än att hålla reda på personnamn, och vem som är vem, kan vara nog så knepigt — särskilt när förnamn, efternamn & titel omväxlande används — men jag har insett att mordet alltid klaras upp, trots att jag tror att deckaren heter Chaney och inte Camberwell.
För ögonblicket utgörs min kvällslektyr av deckaren med den passande titeln ”The Ear in the Wall” av Arthur B. Reeve.
Nu gäller det att komma med inlägg som pekar på det positiva här i livet — det är klimakteriehäxan som uppmanar oss att visa på detta livets goda.






Jag hade börjat skriva om el jag också, men valde annat på E.
SvaraRaderaTorsten Ehrenmark visste hur en slipsten ska dras. Hans sommarprat var verkligen högtidsstunder (och hans böcker också).
Ha en fin onsdag! /Ingrid
Ingrid,
RaderaJa, jag har redan insett att somliga bokstäver är svåra därför att jag drabbas av beslutsångest inför rikedomen av
lämpliga ord.
Margaretha
Spännande uppsättning på E+! Ehrenmark glömmer man aldrig. Och allting går ju, som bekant, med elejktricitet ...
SvaraRaderaKlimakteriehäxan,
RaderaNog skulle det var besvärligt att leva utan elektricitet — i all synnerhet som vi inrättat oss efter en elektrifierad tillvaro. Läste nyligen hur jobbigt pigorna hade det utan elektricitet, i synnerhet när de då nya hjälpmedlen gjorde allt ännu jobbigare.
Margaretha
Skulle ha kommenterat för länge sedan om jag inte fastnat i The Ear in the Wall, inte så spännande, men välskriven och rätt rolig.
SvaraRaderaMen inte lika rolig som dina brev!
Essäerna får vänta tills jag läst ut Örat.
Kicki
Kicki,
RaderaKul att du genast gav dig i kast med ”Örat”! Jag har bara kommit halvvägs ity livet bjuder (kräver) så mycket annat.
Margaretha
Ack, e-posten verkar – liksom pappersbrevet – vara på utdöende. Vänner som jag brukade brevväxla med digitalt går mer och mer över till sms, WhatsApp och liknande.. Alldeles nyss växlade jag till e-post, genom att helt enkelt sms:a till den jag kommunicerade med: "You've got mail." Om jag sedan får ett sms-svar på mitt e-postmeddelande får jag nog ta ett allvarligt samtal med vederbörande.
SvaraRaderaKarin,
RaderaJag har några trogna brevskrivare i bekantskapskretsen — men det glesnar i leden — och några som vägrar att skaffa dator, så ett tag till får och skriver jag både pappersbrev & e-post. Men även jag ser att flera av vännerna tycker att även e-post är för jobbigt.
Jag har en väninna som aldrig kollar sin e-post, så jag mejlar hennes sambo och talar om att hon har ett mejl.
Men tack och lov har jag fortfarande en näve vänner som uppskattar, och svarar på e-post.
Kan inte hjälpa att jag tycker det är sorgligt med meddelande med förkortningar och de där trista små figurerna som ramlar in, mitt i meningen, om man inte ser upp.
Margaretha
För att inte tala om att vi är rätt många som inte vill vara utan dina brev/mejl.
SvaraRaderaI år blev jag tvungen att skaffa en större låda att förvara dem i.
Anna