måndag 2 juli 2012

Att avsluta en prenumeration

är inte alltid så enkelt.
bilden har jag, utan lov, snott av DN
När jag för en tid se’n beslöt mig för att säga upp Dagens Nyheter, gick jag in på deras hemsida, klickade mig fram till kundtjänst för att kunna mejla dem min uppsägning. Men si, det gick inte. Uppsägningar måste ringas in. Nu förhåller det sig så att jag har ytterst begränsad tid när jag kan ringa, eftersom jag måste vara beredd på att avsluta mitt samtal omgående. Men eftersom DN börjar sin dag klockan sju, började jag ringa då. Lyssnar noga på rösten i telefonen och trycker på de knappar jag ska — får som vanligt vänta en god stund, allt under det en röst tackar mig för att jag väntar. Slutligen svarar en kvinna och jag framför mitt ärende, bara för att få höra att hon inte var rätt person att avsluta min prenumeration. Ja men jag har tryckt på rätt knappar invänder jag. Då berättar hon att så tidigt på morgonen fungerar inte telefonväxeln, utan kopplar ofta fel! Så erbjuder hon sig att koppla mig till rätt person — som naturligtvis råkar vara fel person. Så håller jag på några dagar, utan att komma fram. 
Då mejlar jag till kundtjänst och frågar hur i all världen jag ska bära mig åt. I går, efter nästan en vecka, fick jag ett vänligt svar. Jag ska ringa igen och blir det fel ska jag begära att ett undantag görs och jag ska be att få tala med gruppchefen som ska kunna fixa det hela. 
Ännu har jag inte haft möjligheten att prova om det fungerar — och jag vet inte när jag får möjlighet att göra det.
Men man kan ju tycka att det vore på plats att ta’ itu med den nyckfulla och morgontrötta telefonväxeln hos Dagens Nyheter.

6 kommentarer:

  1. I dessa digitaliserade dagar är sånt naturligvis bara trams! Kan de avsluta en prenumeration per telefon kan de såklart fixa det även per mejl. Jag slår vad om att det går att BÖRJA en prenumeration per mejl.
    Fungerar det kanske med ett vanligt brev? Men då måste du ju till en brevlåda, förstås. Och Åskar når inte upp.....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olgakatt,
      Naturligtvis är det bara trams - problemet är att den vetskapen inte hjälper mig.
      Jag har också tänkt på alternativet att skriva snigelpost, men jag tror inte att det hjälper - vi har ju lantbrevbärare, så jag kan hänga avgående post på vår låda.
      Precis som du är jag övertygad om att man kan börja en prenumeration med ett enkelt mejl - men inte heller det gör mig gladare.
      Margaretha

      Radera
  2. Vanliga veckotidningar går det ju alldeles utmärkt bra att säga upp per mejl! Det här verkar mycket mystiskt. Men en skriftlig uppsägning per brev borde fungera. Alla människor har faktiskt inte telefon...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingrid,
      Nog är det märkligt alltid - får väl se vad som händer framöver.
      M

      Radera
  3. sant gor mig sa forbannad, och det blir sa mer och mer, kunderna ska gora jobbet sa att cheferna ska kunna hoja sina loner. om jag var hemma skulle jag kunna ringa at dig men jag ar hos min kusin i oakland. flyger tillbaka till ne. pa torsdag. hoppas att det loser sig snart.
    tanker pa dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Debbie,
      fast jag blir bara trött.
      Ah, jag var i Oakland en fjärde (eller rättare sagt, vi åkte dit från Walnut Creek, för att se på fyrverkeriet).
      Hoppas du får det skönt i NE, trots värmen. Ni får väl bada hela dagarna.
      M

      Radera