lördag 14 april 2012

Grattis Jakob!


Volvo grundades 1926, och den 14 april 1927 rullade deras första serietillverkade bil ut från fabriken i Hisingen. Egentligen hette den ÖV4, men kom att kallas för Jakob. Den kostade 4800 kronor, vilket motsvarar 126036 kronor i dagens penningvärde. Topphastigheten var 90 km i timmen, men Volvo rekommenderade en hastighet på 60 km.


Någonstans i mina gömmor ska jag ha en bild där jag sitter vid ratten i en blå Jakob. Det är fusk, jag fick aldrig köra den, det gjorde min far, mor och jag fick vara passagerare på resan från Avesta till Stockholm. En rolig resa även om det tog sin tid att köra den relativt korta sträckan

10 kommentarer:

  1. En mycket sympatisk Jakob!
    Bilarna var så vackra förr!

    Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,
      Bilarna hade mycket mer karaktär och personlighet förr. Ofta när vi körde bil på kvällarna (då för länge se'n) brukade vi tävla om vem som först kunde säga vilket märke det var på den mötande bilen, då kunde man avgöra det på strålkastarna - nu ser alla lika ut i mörker.
      Margaretha

      Radera
    2. Instämmer. Även om det inte fanns så många finesser på gårdagens bilar så var de vackrare än dagens plåtburkar

      Radera
    3. Välkommen till bastmattan zoega,
      Gamla bilar hade nog förvånansvärt många finesser - som dessutom gick att reparera utan att vara dataproffs. Att man inte alltid gjorde det är en annan femma.
      Ja, det var stil på bilarna förr!
      Margaretha

      Radera
  2. Snygg kärra, kan inte säga annat! En sån skulle man ha i sina gömmor idag. :)
    Trevlig kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aila,
      Visst är han stilig Jakob. Nöjer mig nog med att minnas Jakob, att äga en kräver nog både pengar och pysseltid.
      Lev väl!
      Margaretha

      Radera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  5. Det blev dubbel kommentar så det är därför jag har tagit bort kommentarerna. En av dem av misstag. Så här skrev jag i alla fall:
    Tänk att få ha åkt i den första serietillverkade Volvon! Och tänk om den funnits kvar - säkert värd en mindre förmögenhet. Men om man ska äga en veteranbil måste man nog ha ett allt uppslukande intresse för bilar och älska att pyssla med dem ständigt. Reservdelar lär väl inte vara särskilt billiga heller...
    Ingrid som önskar dig en riktigt skön helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingrid,
      Jag vet inte vad det blev av just den Jakob, jag åkte med - kanske lever han fortfarande.
      Men man ska vara mer intresserad av bilar än vad jag är om man ska ägna sig åt veteranbilar, för att inte tala om att man måste vara stadd vid kassa.
      Margaretha

      Radera