Visar inlägg med etikett önska. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett önska. Visa alla inlägg

torsdag 21 juli 2011

Gutenberg, grammofonarkivet och jag

Edward Alexander MacDowell

Jag har nog nämnt tidigare att det vimlar av böcker om musik och musiker hos Gutenberg — och även ett antal skrivna av musiker.
Med jämna mellanrum läser jag någon av dem och tänker att det här måste jag skriva om. Man tänker så mycket.
Nu senast har jag ägnat mig åt en bok med den nätta titeln:Contemporary American Composers — Being a Study of the Music of This Country, Its Present Conditions and Its Future, with Critical Estimates and Biographies of the Principal Living Composers; and an Abundance of Portraits, Facsimile Musical Autographs, and Compositions”. Den är skriven 1900 av en herre vid namn Rupert Hughes. Wikipedia har en kort artikel om honom, med ett porträtt, han ser ut precis som han skriver!
Men oavsett vad jag tycker om författaren och hans preferenser är det intressant att få lära känna kompositörer som jag aldrig hört talas om tidigare.
Metodisk som jag är, började jag från början, och den första kompositören som behandlas är Edward MacDowell (1860-1908), som jag faktiskt hört talas om, men inte mycket mer.
”The matter of precedence in creative art is as hopeless of solution as it is unimportant. And yet it seems appropriate to say, in writing of E. A. MacDowell, that an almost unanimous vote would grant him rank as the greatest of American composers, while not a few ballots would indicate him as the best of living music writers”, inleder författaren kapitler som handlar om denne man. Naturligtvis blev jag nyfiken, och när jag hittar en ljudfil till ett av hans stycken klickar jag på den länken. Tyvärr är ljudet så lågt att jag nödgas krypa in i datorn för att höra något. Och eftersom jag är en storlek större än min dator, hörde jag inte mycket av stycket.
Då bestämmer jag mig för att fråga om Önska i P2 kan spela stycket för mig. Stycket jag önskade är ”Clair de lune” (Debussy och Fauré var alltså inte ensam om att inspireras av månskenet), men efter att ha dammsugit skivuniversum kunde grammofonarkivet konstatera att det inte finns några inspelningar av det. Men Lars-Erik på grammofonarkivet kunde istället erbjuda mig ett annat stycke av E. A. MacDowell, ”To a Wild Rose” (Op. 51:1), som han säger är vackert. Min mor som minns stycket se’n sin barndom håller med.
Så i morgon mellan 9 och 10, kommer ”mitt” stycke att spelas.


Clair de lune

tisdag 19 juli 2011

Passa på att önska

Schubert at the Piano, 1899
Gustav Klimt

Det är nog många med mig, som av olika anledningar lyssnar mindre på radio på sommaren än annars. Just nu flyter det in färre önskningar än vanligt till Önska i P2. Det betyder att du har större chans att få dina önskningar uppfyllda om du passar på att önska ett musikstycke nu.
Jag hörde slutet av programmet i morse, och förstod att det pågår en diskussion om vilken musik man vill höra i väntrum och på andra offentliga platser. Själv tycker jag att all musik i offentlig miljö är en sanitär olägenhet — även min favoritmusik! Vill man lyssna på musik ute bland främmande människor bör man göra det i sina privata lurar!
Du kan ringa 0470-374 82 och tala in din önskning på telefonsvararen, eller mejla till spela@sr.se

torsdag 21 januari 2010

Tag plats!

Concert, 1485-1495
Lorenzo Costa
1459-1535
.
Stäng dörrar och grindar, stäng av telefonen och sätt på radion 9:00 i morgonbitti. Då spelas resterande önskningar från vår önskelista. Och, inte minst, får vi höra Mira i direktsändning!
Än en gång länkar jag till ett inlägg där det finns länkar till tidigare musikprat.

An Ekco Ad 65 Radio Set with Rare Green Casing, 1930s

söndag 17 januari 2010

Glöm nu inte

att slå på radion klockan nio i morgonbitti!

Jag ser för mitt inre öga hur hela bloggoversum avstannar och vi alla sitter andäktigt vid våra radioapparater. (Så talar bara gamla tanter som fortfarande lever i den villfarelsen att det krävs en radioapparat för att lyssna på radion).
Har du, liksom jag, glömt vad du önskade, kan du hitta hela önskelistan här.

torsdag 14 januari 2010

Mer om Önska

Fick just det här mejlet:

Hej!

Tänkte tipsa dig om att vi redan nu har en puff på vår hemsida om nästa vecka där vi också bjuder in alla våra lyssnare att blogga - DET GÄLLER ÄVEN ER SOM ÖNSKAT FÖRSTÅS!

Kanske har du något annat tips på vad vi skulle kunna göra på vår hemsida under vår "bloggvecka"?

Allt gott!
Marianne Greip

Tänk till, skriv om ni har synpunkter!

Själv ska jag tänka medan jag handlar.

måndag 11 januari 2010

Senaste nytt om Önska


Eftersom Anne, som delvis har skött kontakten med Önska, inte finns vid sin dator har det blivit för-ändringar i sändningarna. Så här stod det i ett mejl jag nyss fick:
Håll öronen öppna från måndag nästa vecka, vi kommer troligen att börja
spela några önskningar redan då eftersom inte alla får plats den 22/1
.
.
Wee Guitar

söndag 10 januari 2010

Önska i P2


I morgon (måndag) kommer en av våra önskningar att spelas i Önska mellan 9 0ch 10 på morgonen.

måndag 28 september 2009

Önskelista

Jag vet inte riktigt hur det gick till – men i kommentarerna på ett tidigare inlägg kom tanken upp att vi kunde önska musik i Önska i P2. Det kom genast kommentarer och mejl från både bloggare och icke-bloggare som vill vara med och önska.
Jag föreslår att de som vill önska musik lämnar en kommentar så kan vi sammanställa en lista som Anne skickar in. Tagen med överrumpling, Anne? Men jag tror det var du som började, så jag tänkte lassa över det på dig!
Annkatrin är den ända som varit specifik i sin önskning och sagt att hon vill höra Rita Streich sjunga. Genast förflyttades jag hundra år (nästan) bakåt i tiden – men om de minnena skriver jag en annan gång.