Visar inlägg med etikett vårblommor. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett vårblommor. Visa alla inlägg

fredag 1 april 2011

En tur runt huset

Vad det är vackra dagar dessa våta!
Det tickar tyst i dikets murkna is,
och trasten prövar hur en dur kan låta
och slår i moll i trädens svarta ris.
Gabriel Jönsson


Det känns allt rätt så vintrigt fortfarande. Skogslönnens knoppar har visserligen svällt medan rödlönnen nätt och jämt visar sina.
De enda blommor som vågat sig upp är ett par chionodoxor vid den uppvärmda brunnen, och en trasslig matta med snödroppsstjälkar.


Men de kniper igen sina kronblad hårt.
Och de stackars maskrosorna som var så djärva för en vecka se'n, får plikta för sin framfusighet — de har förmodligen frusit.

Tack för alla goda påskliljeråd! Jag ska försöka kombinera dem alla och se om jag inte kan få dem att blomma om.

onsdag 4 mars 2009

Gumman Tö gör sin plikt

o
Det skvalar ur stuprännorna och droppar från taket! Grusgångarna börjar titta fram under snön. Chionodoxan visar nästan en hel centimeter av sin skönhet och snödropparna slingrar sig i en enda röra — bara knopp än så länge, men man får väl ha måttliga fordringar så här i början av mars.
Lite fusk är det — bäst jag erkänner att lökarna som kommer så här tidigt är satta kring brunnen som är uppvärmd.

0

0
Dagen har varit mer än välfylld och jag har inte ens hunnit fundera över var mina gamla dagböcker har hamnat. Fast med mitt idiotminne så tror jag nog att jag kommer ihåg det mesta utan dem. Kanske kan jag få ihop nästa etapp av resan senare i kväll.