Visar inlägg med etikett ramsor. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett ramsor. Visa alla inlägg

fredag 12 mars 2010

Bake a cake



Mira skrev för en tid sen om barnramsan "skatan gick på gatan". Den varianten jag lärt mig börjar med att skatan vill låna vagn, borren fanns alltså inte med — och jag tänker att det är rätt typiskt att den sortens vanliga ramsor, ofta finns i flera variationer.



Alla som tittat in hos mig vet nog att min älskling blir innekatt på vintern. Vilket betyder att jag har en katt som är sprängfull av energi som han inte vet vad han ska göra av. Jag gör mitt bästa för att delta' i hans lekar, favoritleken är hans egen variant av kombi-nerad kurragömma och tafatt. Men han gillar också att krypa in i sin tunnel och väntar otåligt på att jag ska "knåda" honom. Det är då jag leker "Bake a cake" med honom. En ramsa jag lärde mig som barn av min mormors väninna Mrs. Bridges. Min mormor dog innan jag föddes, men hennes väninna hälsade på oss flera gånger under mina fyra första år, och jag minns hur hon rullade mig fram och tillbaka på golvet och vi båda skrattade och skanderade ramsan:
.
Bake a cake, bake a cake, baker's cake,
Roll it, roll it, roll it.
Prick, prick, prick,
Push it in the oven!

Det finns flera varianter på nätet — men inte min — det här är en av dem:
.
Pat-a-cake, pat-a-cake, baker's man.
Bake me a cake as fast as you can;
Pat it and prick it and mark it with B,
Put it in the oven for baby and me.
.
Patty cake, patty cake, baker's man.
Bake me a cake as fast as you can;
Roll it up, roll it up;
And throw it in a pan!
Patty cake, patty cake, baker's man


Jag har alltså tänkt ofta på Mrs. Bridges i vinter, och min mamma och jag har talat om henne. Och så häromdagen hittade jag ett foto av henne — ett foto som varken mor eller jag minns att vi har sett tidigare.

söndag 1 mars 2009

Mars, mars måne jag kan lura dig till Skåne


Dagens frukostsamtal kom att handla om ramsor. Den om "Mars, mars måne" har jag inte hört se'n jag var barn. Jag konsulterade Pelle Holm — men han har den inte med i sin bok. Å andra sidan har han inte med "April, april din dumma sill" heller. På nätet hittar jag inte heller något.
Jag minns aldrig att vi lurades i samband med första mars, men vi tyckte ramsan var roligt och sa' den ofta första veckan i mars.
En annan ramsa som jag bara kan första delen på är "Vad ska vi göra?" "Ta katten i rumpan och köra". Jag har hört en fortsättning på den, men var inte tillräckligt smart för att skriva ned den på en gång.
Någon som är bra på ramsor och deras ursprung?