Inte det minsta torrt, jag föräkrar! Således fråssade vi både på hembakt bröd och NE:s artiklar i om rätt-stavning.Det var alltså ordet fråssa som fick oss att gå i skytteltrafik mellan matbordet och bokhyllorna.
När blir något som var rätt, fel?
Artikeln i Hojen är lång – för lång för att peta in här (dessutom är jag inte säker på att man får göra så) – men jag rekommenderar den för alla intresserade. Där kan man bland annat lära sig att
"Normgivande för svensk rättstavning är senaste upplagan av Svenska Akademiens ordlista. Det finns numera inget officiellt dekret om detta, utan det förhåller sig så enligt praxis."
Och att det inte förekommit någon stavningsreform efter 1906.
av Elof Hellquist
0
I SVENSKA SPRÅKETS ORDFÖRRÅD från 1891 stavas fortfarande fråssa med å, så jag kan bara anta' att det var ett av orden som reformerades 1906. Däremot stavas både pengar och berg med e, i den boken, en äldre släkting skrev alltid pängar och bärg.
Det framgår även av nämnda artikel att det stormat rejält kring de här frågorna. Det måste ju innebära att man betraktar frågan som viktig – vi hetsar väl inte upp oss annars?
Det framgår även av nämnda artikel att det stormat rejält kring de här frågorna. Det måste ju innebära att man betraktar frågan som viktig – vi hetsar väl inte upp oss annars?
0
Mer att läsa:

