Visar inlägg med etikett fotografering. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett fotografering. Visa alla inlägg

onsdag 17 augusti 2011

Knäppa våndor

Det är inte lätt det här med att köpa kamera — inte nog med att man ska ha pengar, man ska ha kunskaper också. Som många av er redan vet vill min kamera inte vara med längre, och jag har försökt att inhämta kamerainformation på nätet. Det är inte lätt, dels ta'r det mer tid och energi än jag har — men mest blir jag förvirrad.
Så nu när det kommer ett erbjudande att testa Ricoh PX, anmälde jag mig förstås. Men bara fem personer väljs ut, så det gäller att hålla både tummar och tår — och för säkerhets skull korsa allt som går att korsa.
Det är tufft att leva utan kamera, när jag ser något vackert, roligt eller intressant ta'r det fortfarande en kvarts sekund innan jag fattar att jag inte har någon kamera. Och hur många saker har jag inte tänkt fotografera, men tänkt att det gör jag nästa gång jag åker förbi. Men nu får jag åka förbi!





onsdag 18 november 2009

Att tömma en älv

På begäran redogör jag här för hur man tömmer en älv.
Det är enkelt, allt som behövs är en älv, en brant hal strandremsa och en kamera.
Svårigheten ligger i att inte följa med vattnet när det rinner ur älven. Så jag grabbade tag i en mycket vek al, som inte var så värst mycket att hålla i handen. Det gällde att jobba snabbt med den högra handen, som mycket väl visste vad den vänstra gjorde — och att den snart skulle sluta att göra det. Nåväl, jag som i vanliga fall har en tendens att hålla kameran snett, hade i det här läget inte en tanke på att försöka hålla den rakt. Och det syns på bilderna.
När vi ändå är inne på kapitelt dåliga bilder så kan jag visa vad som händer när man inte har vett att hålla kameran stilla medan man fotograferar.