Visar inlägg med etikett faustman. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett faustman. Visa alla inlägg

onsdag 15 mars 2017

Med en enkel tulipan

(eller rättare sagt sex enkla tulpaner).
Mollie Faustman

Jag har gratulerat Mollie tidigare här, så jag nöjer mig med att ge henne en bukett med sina egna tulpaner.

lördag 15 mars 2014

Grattis Mollie!

Mollie Faustman 
15 mars 1883 - 4 januari 1966    

det var målande konstnär hon ville vara, Mollie Fasutman — men det var lättare att prångla ut kåserier och en del barn- och ungdomsböcker. Så skrivandet var det som höll henne, och hennes två barn vid liv. Och skriva kunde hon — och hon drog sig inte för att uttrycka, för sin tid, synnerligen radikala idéer.  

 Jag har alltid gillat Mollie, ända sedan jag upptäckte henne via hennes flickbok "Renées Dagbok", när jag var tolv eller tretton år — och snart därefter visade mor både på hennes konst och kåserier. När jag för lite sedan fick Lena Kårelands bok "Jordens salt, Mollie Faustman — författare, konstnär, kåsör, kritiker" blev jag naturligtvis jätteglad. En bok väl värd att läsa! 

 Att vara både kvinna och konstnär var inte lätt på tidigt 1900-tal. Det hjälpte inte att ha en gedigen utbildning (Valand och Matisse bland annat) och att var skicklig. Läs om Albert Engströms elaka och nedlåtande kritik av en utställning hon deltog i.



Mollie har illustrerat sin farmors barnbok "I skogen".