Visar inlägg med etikett bosse. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett bosse. Visa alla inlägg

tisdag 17 mars 2009

Musik

Musical Society
Abraham Bosse, 1602-1676
0
Som vanligt lyssnar vi på tvåan på morgonen, och vår frukost diskussion kommer att handla om musik.
Vad är det som gör att man gillar viss musik — och ogillar annan?
Det kan inte vara en generationsfråga, inte enbart i alla fall. Jag tillhör Beatles generationen och även om jag inte tycker illa om den musiken skulle jag aldrig komma på tanken att välja musik från den tiden.
Och vad kommer det sig att viss musik drabbar en så att tårarna börja rinna?

fredag 30 januari 2009

De stora pojkarna

Musical Society, koppargravyr av Abraham Bosse (1602-1676)
o
Jag har det så gott i min blå stol med bokhögar upp över öronen och självvald musik. Jag har just laddat CD spelaren med fem CD, H. W. Ernst, Carl Ditters von Dittersdorf, Wilhelm van Wassenaer, Carl Philip Emanuel Bach och Francesco Geminiani. De äldsta av dem levde för ungefär 300 år sedan — jag kan inte låta bli att fundera över hur de själva såg på sin musik. Kanske hoppades de att musiken skulle leva vidare; men att vem som helst skulle kunna köpa inspelningar av deras musik och spela den i sina hem, det kan de ju inte ens ha drömt om. Det skulle säkert ha känts bra för dem att ha vetat det när livet var som motigast.
Abraham Bosse skulle säkerligen också ha blivit mer än förvånad om han hade vetat att jag medan jag lyssnade på musik från hans tid kunde sitta med en liten låda i knäet och titta på hans etsningar!