Visar inlägg med etikett blomster. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett blomster. Visa alla inlägg

torsdag 2 juni 2011

En försenad rapport


Jag har inte slutat att fotografera, men det har på sistone inte funnits utrymme för att gå igenom de dagliga bildskördarna. Så här kommer några få blomster från de senaste veckorna.









Min vinkavision har jag skrivit om tidigare, det är fortfarande glest mellan skönheterna, men några fler har de blivit.






Häggspinnmalen är redan i full gång, det lär finnas medel mot det - men käre tid så mycket det skulle gå åt här där vi har så många häggar. För att inte tala om vilket arbete att behandla alla träden. Det är förresten för sent i år, eftersom man ska ta kål på larverna innan de börjar spinna.


Eken blommar, men det är inte lätt att få bildernär det blåser - och blåst har det gjort ett bra tag nu.





Azalean är så blomvillig, fast jag måste tillstå att bubbelgumsskärt inte är min favoritfärg. Tillsammans med den caraganans gula blommor blir det rätt pråligt. (Inte snyggt men pråligt).



fredag 6 maj 2011

onsdag 4 februari 2009

söndag 28 september 2008

På spaning efter den sommar som flytt

HÖSTSÄDET

Odlaren strör i mörka mullen
fröets sådd för kommande skörd.
Däröver vandra höstens skurar,
däröver bäddas vintrens snö.
Han gör som jag: begraver sitt hopp.
Han tror som jag på sol och vår.
0000000000000 Erik Gustaf Geijer


















Nej, så värst mycket sommar hittade jag inte — men hoppfulla tecken på att det så småningom kommer en ny sommar. Har vi något att lära där? Det är bara att gå vidare, det stundar alltid en ny vår. Det är nog en riktigt dålig liknelse när jag tänker efter. Vi människor har ju en fri vilja som naturen inte har.


och råg blir råg och tall blir tall
i frihet utan val
00000000000000 Karin Boye


När jag inte har varit ute och jagat sommaren så har jag försökt att hinna ikapp mig själv. Utnyttjade det utmärkta torkvädret idag och hoppas det blir lika fint i morgon. Och så är det äpplen och päron — torkapparaten går för fullt. Ett par kakor har det blivit vilket var lite korkat av mig eftersom jag behöver skohorn för att trycka in något i frysen. Några burkar äpplesmör och päronsmör har det också blivit.