Visar inlägg med etikett äpplen. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett äpplen. Visa alla inlägg

onsdag 15 oktober 2008

Kanderade äpplen

I kvarteret bredvid oss på Södermannagatan fanns en gottaffär — fast jag tror inte att det hette gottaffär, möjligtvis Norrs karamellfabrik. Där kunde man inhandla knallröda kanderade äpplen. Vilket vi gjorde, om än ytterst sällan. Åren gick affären upphörde och jag glömde bort att det fanns något som hette kanderade äpplen. Så en dag i en liten kvartersbutik i U.S.A. Står jag plötsligt öga mot öga med en bricka kanderade äpplen. Som den goda värdinna min väninna är köpte hon oss givetvis varsitt äpple när jag berättade om barndomens äpplen.
Men det förhöll sig med äpplet som med Louis De Geers ord om Karl XV "Han är mig kärare såsom ett minne än han var under sin levnad." Jag tyckte det var äckligt sött och kladdigt — ett förstört äpple. Vilket inte har hindrat mig från att vid ett par tillfällen kandera äpplen åt gottegrisar i min bekantskap.
Så idag hittar jag recept på kanderade äpplen hos My Recipes
. Med undantag av ett recept lät de alla sanslöst ohälsosamma och sliskiga. Kanske kommer jag att prova det som man bara ringlade lite smält choklad på.


Bilden har jag utan tillstånd snott från My Recipes

söndag 28 september 2008

På spaning efter den sommar som flytt

HÖSTSÄDET

Odlaren strör i mörka mullen
fröets sådd för kommande skörd.
Däröver vandra höstens skurar,
däröver bäddas vintrens snö.
Han gör som jag: begraver sitt hopp.
Han tror som jag på sol och vår.
0000000000000 Erik Gustaf Geijer


















Nej, så värst mycket sommar hittade jag inte — men hoppfulla tecken på att det så småningom kommer en ny sommar. Har vi något att lära där? Det är bara att gå vidare, det stundar alltid en ny vår. Det är nog en riktigt dålig liknelse när jag tänker efter. Vi människor har ju en fri vilja som naturen inte har.


och råg blir råg och tall blir tall
i frihet utan val
00000000000000 Karin Boye


När jag inte har varit ute och jagat sommaren så har jag försökt att hinna ikapp mig själv. Utnyttjade det utmärkta torkvädret idag och hoppas det blir lika fint i morgon. Och så är det äpplen och päron — torkapparaten går för fullt. Ett par kakor har det blivit vilket var lite korkat av mig eftersom jag behöver skohorn för att trycka in något i frysen. Några burkar äpplesmör och päronsmör har det också blivit.