John White Alexander
1856-1915
.
På tebloggen har jag ett dagligt läs och boktema, häromdagen visade jag den här bilden och vi kom att diskutera, den ansträngda ställningen. En titt på andra konstverk av J. W. Alexander visar att alla hans kvinnor är långa, smala och tjusiga — ingick det i konstnärens uppdrag att smickra modellen?
.
Så kom jag plötsligt på att jag också suttit modell — när jag var i femårsåldern. En av fars vänner var konstnär, och han gjorde flera etsningar av hela familjen. Jag minns hur fascinerad jag var av att han kunde etsa direkt på plåten med sitt elektriska verktyg. Även om jag inte hade någon erfarenhet av etsning så insåg jag ju hur definitivt det var att arbeta på det sättet. I dag är jag om möjligt ännu mer beundrande inför prestationen — jag som nästan inte vågar dra första strecket på ett vanligt papper!
Ägnade gårdagskvällen åt att söka information om konstnären, på nätet. Hittar bara ett par av hans bilder, men kan ändå konstatera att han tycks ha haft en stor bredd i sitt arbete. Just i går var det 120 år sedan han föddes.
Den här bilden av mig berättade han att han sålt till ett konstmuseum i München — vilket vet jag inte.
Ernst Wetzenstein (1890-1982). Han var född i Aachen och studerade vid konsthögskolorna i Berlin och Weimar 1908-09 och S:t Petersburg 1910-12. Under första världskriget kom Ernst till Sverige. Här hann han både med att studera vid Wilhelmsons målarskola i Stockholm 1917-19 samt att gifta sig med en svenska. Ernst Wetzenstein lämnade så småningom Sverige men han återkom efter andra världskrigets slut och blev fast bosatt i Upsala. Utställningen innehåller både hans idylliska sommarmotiv i akvarell, pastell och gouache samt färgetsningar med titlar som ”Lavar III”. Om dessa färgetsningar skrev A. Törnqvist i Stockholms-Tidningen 1965 att de vittnade om en aktningsvärd artistisk förnyelse där de med en påtaglig, låg reliefverkan och nästan fotografisk detaljskärpa gav en suggestiv utstrålning. Ernst Wetzenstein är representerad på bland annat Nationalmuseum och Borås konstmuseum.
Ägnade gårdagskvällen åt att söka information om konstnären, på nätet. Hittar bara ett par av hans bilder, men kan ändå konstatera att han tycks ha haft en stor bredd i sitt arbete. Just i går var det 120 år sedan han föddes.
Den här bilden av mig berättade han att han sålt till ett konstmuseum i München — vilket vet jag inte.
Ernst Wetzenstein (1890-1982). Han var född i Aachen och studerade vid konsthögskolorna i Berlin och Weimar 1908-09 och S:t Petersburg 1910-12. Under första världskriget kom Ernst till Sverige. Här hann han både med att studera vid Wilhelmsons målarskola i Stockholm 1917-19 samt att gifta sig med en svenska. Ernst Wetzenstein lämnade så småningom Sverige men han återkom efter andra världskrigets slut och blev fast bosatt i Upsala. Utställningen innehåller både hans idylliska sommarmotiv i akvarell, pastell och gouache samt färgetsningar med titlar som ”Lavar III”. Om dessa färgetsningar skrev A. Törnqvist i Stockholms-Tidningen 1965 att de vittnade om en aktningsvärd artistisk förnyelse där de med en påtaglig, låg reliefverkan och nästan fotografisk detaljskärpa gav en suggestiv utstrålning. Ernst Wetzenstein är representerad på bland annat Nationalmuseum och Borås konstmuseum.


