Visar inlägg med etikett pumpa. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett pumpa. Visa alla inlägg

söndag 31 oktober 2010

Kattkul

Glöm inte att frysa pumpamoset när ni gröpt ur, eller lekt färdigt, med era pumpor. Så kan ni baka både paj och annat gott till Tacksägelsedagen och jul!

torsdag 26 november 2009

Tacksägelsedagen


Visst har vi också en tacksägelsedag — jag läser på Wikipedia att den tidigare inföll den fjärde böndagen i Svenska kyrkan och firades andra söndagen i oktober. Men sedan 1983 firas tacksägelsedagen på den söndag som infaller 8–14 oktober, vilket i år var den 8 november. Det är kanske fler som håller reda på den amerikanska Thanksgiving när man äter kalkon och pumpapaj. För att inte tala om alla som förstör den goda sötpotatisen med farinsocker och marshmallows — i stället för att vara tacksamma över hur god sötpotatisen är i sig själv!

I går hade jag besök av en väninna, som också hon har en fot i Amerika, så jag bakade pumpascones. Minnesgoda läsare minns kanske att jag var lokal-radions expert [sic!] på pumpa förra året, vilket innebar att jag stod till knäna i pumpa när jag testade olika recept inför sändningen. Nu fick jag användning för den sista burken pumpamos som jag hade i frysen. Det var precis så mycket pumpa som receptet angav — men skulle jag reprisera dessa scones skulle jag nog använda mer pumpa och mer kryddor. Det smakade varken särskilt mycket pumpa eller kryddor. Plockar fram receptet och inser att jag inte är särskilt observant — det var inte scones jag bakade, utan "pumpkin biscuits". Eftersom man med biscuits i Amerika inte alls menar detsamma som i Storbritannien, så kan jag bara konstatera att det nästan är samma sak.

.
PUMPKIN BISCUITS

Blanda
4 koppar mjöl
2 tsk bakpulver
½ tsk bikarbonat
2 tsk ingefära
1 tsk mald nejlika
1 tsk kryddpeppar
1 tsk kanel
1 tsk muskot

i detta skär du ned
200 g smör

blanda
1½ kopp pumpamos
1 tsk honung
½ kopp filmjölk

Blanda ned de våta ingredienserna i de torra. Kavla eller platta ut degen till en cirka 2 cm tjock platta. Ta ut "biskvierna" med ett runt mått, och grädda i 200 i cirka 25 minuter.
.
Har du inte amerikanska koppar finns en omvandlingstabell här.
Det här är en stor sats, om jag använder receptet igen så kommer jag att halvera allt utom kryddorna som jag kommer att dubbla.