Visar inlägg med etikett papadopulou-georlin. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett papadopulou-georlin. Visa alla inlägg

tisdag 31 mars 2009

Rädsla

S:t Göran och draken
(det är en pdf fil med många sidor, rulla
ned till sidan 19 för att hitta artikeln)
0
It was high counsel that I once heard
given to a young person, "Always do
what you are afraid to do."
00000000 Ralph Waldo Emerson
000000000 Heroisim 1841
0
"En av de saker jag lärt mig är att inte vara rädd."
På radion frågar man ideligen om DU vill göra ditt eget sommarprogram — och så kommer några snuttar från förra året. Ovanstående är en av dem, och eftersom jag inte hörde detta program — vet inte ens om just den tjejen fick göra ett program — kan jag inte uttala mig om innehållet. Men den lösrykta meningen får mig att fundera. Kan man lära sig att inte vara rädd? Är det inte snudd på korkat att inte vara rädd ibland? Är det inte snarare så att man gör saker trots att man är rädd, man lär sig att bemästra rädslan.
0
Ur Etymologisk ordbok
av Elof Hellquist
(klicka)