Visar inlägg med etikett moberg. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett moberg. Visa alla inlägg

lördag 20 augusti 2011

Grattis Jacob och Vilhelm!

Två intressanta män föddes den 20 augusti — eftersom jag inte kan, eller vill, välja bara en av dem, så gratulerar jag dem båda.

Jöns Jacob Berzelius
20 augusti 1779 — 7 augusti 1848

Jag måste tillstå att mina kunskaper om Jöns Jacob är ytterst begränsade — i första hand associerar jag hans namn med Berzeli park. Något som det i dag var hög tid att råda bot på. Förutom många intressanta artiklar om honom så ger den här, nästan 13 minuter långa filmen en god inblick i hans liv. Med tanke på gårdagens bild, kan det vara intressant att notera att Jacob var den första som använde sig av elektricitet som medicinsk behandlingsmetod.

Vilhelm Moberg
20 augusti 1898 — 8 augusti 1973


Vilhelm Moberg behöver knappast någon presentation, både hans liv, åsikter och framför allt hans böcker är ju så välkända.
Det slår mig att mycket i hans utvandrarserie fortfarande har giltighet — inte de yttre omständigheterna — men väl alla känslor som de flesta, som kämpar med att acklimatisera sig i ett nytt land, upplever.
Jag har länge tänkt läsa om (åter läsa) den serien. Och jag tror bestämt att jag får rota fram hans lilla skrift, "Därför är jag republikan" som jag inte har läst på mången god dag. En bok jag varmt rekommenderar.

måndag 12 januari 2009

Musmys

Fem små råttor i skåpet här
söker sig föda med stort besvär.



Klättrar nu upp på hyllan så
där ligger en ost, den smakar de på.




Men ögon stora det har kissekatt
han ser vad råttorna gör för spratt.
Ett skutt han tar, och råttorna flyr
i hålen vär de gömmer sig nu.

"Nog är det bra i skåpet ha fest"
sa' råttorna små, "men hemma är bäst.


Plockar fram Nasse Vit och Nasse Grå" av Maria Moberg ur bokhyllan. Ett exemplar tryckt 1948. Naturligtvis ingen uppgift om vem som illustrerat boken men när jag söker på Maria Moberg hittar jag en tio år gammal artikel om henne och hennes syster. Intressant läsning.
Intressant att notera är också att boken vänder sig till barn mellan 4 och 7 år. Då är det en del ord som tarvar förklaring.

Just "Fem små råttor" presenterade jag nyligen i en engelsk variant, även den ur en Fröbel inspirerad bok.