Två intressanta män föddes den 20 augusti — eftersom jag inte kan, eller vill, välja bara en av dem, så gratulerar jag dem båda.
Jöns Jacob Berzelius
20 augusti 1779 — 7 augusti 1848
Vilhelm Moberg
20 augusti 1898 — 8 augusti 1973
Vilhelm Moberg behöver knappast någon presentation, både hans liv, åsikter och framför allt hans böcker är ju så välkända.
Det slår mig att mycket i hans utvandrarserie fortfarande har giltighet — inte de yttre omständigheterna — men väl alla känslor som de flesta, som kämpar med att acklimatisera sig i ett nytt land, upplever.
Jag har länge tänkt läsa om (åter läsa) den serien. Och jag tror bestämt att jag får rota fram hans lilla skrift, "Därför är jag republikan" som jag inte har läst på mången god dag. En bok jag varmt rekommenderar.







