Visar inlägg med etikett misstag. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett misstag. Visa alla inlägg

fredag 21 augusti 2009

Andra bullar

än de tänkta, blev det.
Jag tänker inte tala om hur korkat jag bar mig åt när jag skulle baka häromdagen. Och inte hur många gånger jag gjorde något dumt.
Kontentan av alla misstag blev i alla fall att jag stod med en stendöd deg. En deg med massor av godis i och jäst som hade kokat – ja just det KOKAT.

Så vad gör man när man står där med nästan 1,5 kg död deg? Jo, jag delade den i fyra delar och frös tre av klumparna. Den fjärde använde jag som bas i en ny deg. Det lyckades! Bullarna blev riktigt goda, om än inte så grova som jag tänkt mig eftersom jag helt fegt använde raffinerat vetemjöl. Till de andra tre degarna tänker jag ta' grövre mjöl.