Das Irrenhaus
Francisco de Goya
Jag trodde allt skulle bli bra mellan blogger och mig, bara jag fick vänja mig. Men så 17 heller. Det är en kamp att skriva ett inlägg — men bara ibland, andra gånger är det nästan, men bara nästan, smärtfritt.
Om samma problem återkom, så vore det ju bra, som det här med att lägga in bilder som ibland går hur geschwint som helst, medan bilderna andra gånger inte kommer i den ordningen som jag lagt in dem. Men eftersom det inte är något system i galenskapen, så kan jag ju inte lära mig vad blogger har för preferenser beträffande ordning av dem.
Andra gånger blir texten understruken alldeles utan min förskyllan— men tro inte att det går att göra det ogjort genom att klicka på U.
Och texten blir antingen för stor eller för liten.
Och så där håller det på, och när blogger är riktigt vrång, så tar det dubbelt så lång tid att få till ett inlägg, som det gjorde på den gamla goda tiden.
Fortsätter det så här är jag snart mogen att flytta in på Goyas "dårhus". Ett ord som redan på 1850-talet ansågs förklenande, visst är det intressant att se hur man alltid möblerat om i ordförrådet, och flyttat somliga ord till skamvrån:
Anm. Af humanitetshänsyn började man, i Sv. c. 1850, i Finl. först senare, i båda landen tidigast i medicinskt fackspråk, att undvika ordet dåre i denna bet. äfvensom, ehuru i mindre utsträckning, dess hithörande ssgr. I bildade kretsar i Sv. är det enkla ordet i denna bet. numera nästan obrukligt o. i fackkretsar fullkomligt ur bruk.
För ögonblicket har jag inte tid och kraft att starta en ny blogg , men visst har jag lekt med tanken på att göra slut med blogger. Därför att jag surfat runt för att se vilka alternativ som finns.
Det är understundom nöjsam läsning — på ett ställe läser jag: "Mejla vår härliga kundtjänst". Nej tack, jag vill inte ha en härlig kundtjänst, jag vill ha en som kan ge korrekt, gärna tråkig, information, vid behov.
Jag går vidare och hittar följande:
Vi förstår att juridiska villkor kan vara tråkiga att läsa, så vi har ansträngt oss för att göra upplevelsen något mer angenäm. Jag har aldrig någonsin kommit på tanken att juridiska villkor kan vara en upplevelse — allt jag begär är en korrekt text utan utsmyckningar.
Efter flera bottennapp hittar jag bloggo.nu, som jag ska titta närmare på om en månad eller två.
Har du hört det härliga ordet kviller tidigare? Det har inte jag, men jag blev bara tvungen att använda det, eftersom det är precis vad det här inlägget handlar om.
KVILLER, sbst.
(†) jämmer, klagan. (G. III:s död) har .. injagat oro och bedröfvelse i våra hjertan och upfylt våra munnar med qviller och klagan. Bergman TalG3 2 (1792).

