Visar inlägg med etikett burnham. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett burnham. Visa alla inlägg

måndag 25 maj 2020

Grattis Clara!

Clara Louise Burnham, 1899
25 maj 1854 – 20 juni 1927


Det som fångade mitt intresse, när jag för ett par år sedan började läsa Claras böcker, var att de utspelade sig i New England, och att varje plats som nämndes, gick att hitta på kartan. Det här är en del av världen som jag tycker mycket om — något som jag delar med författarinnan. Hon hade ett sommarhus på Bailey's Island i Casco Bay, dit hon förlagt flera av sina romaner. 
Jag hade redan läst att Clara var "Christian Scientist" (medlem i Kristen vetenskaps kyrka, jag är lite osäker på vad dess medlemmar kallas på svenska). Det var ingenting som märktes i de böcker jag först läste, annat än att det fanns några personer som man i förbifarten fick veta att de inte hade något förtroende för läkare. 
Nu läser jag "The Right Princess", som verkar som rena reklamen för kyrkan. Jag finner den inte lika intressanta som hennes andra böcker, men har än så länge bara kommit till hälften, jag saknar humorn och naturbeskrivningarna som finns i andra av hennes böcker, och tycker att den är i jolmigaste laget — men den är tillräckligt intressant för att jag ska läsa vidare. 
De av er som har samma böjelse för gamla böcker, och gammalt språk, som jag har, kanske skulle uppskatta någon av hennes böcker. 

söndag 29 juli 2018

På tal om Enid Blyton

 Young Girl Reading
Edgar Herbert Thomas 

Just nu försöker jag samla mina anteckningar från det jag hitintills läst i sommar. Inte helt enkelt eftersom de finns både nedkrafsade på diverse lösa papperslappar och i paddan. Dessutom kräver det aktivering av minnet eftersom jag inte alltid vet vad jag menat med enstaka ord och kryptiska meningar. 
Men jag minns vad jag tänkte när jag kopierade:
118  ”What would you do in a house without a bathroom?" asked Diana.

Klimakteriehäxan skrev ju häromdagen om Enid Blyton, och det var till henne — eller rättare sagt hennes böcker (Enids alltså) — som mina tankar gick när jag läste den meningen. Själv var jag ingen blytonslukare, men jag tyckte "mysterieböckerna" var kul eftersom barnen, i synnerhet Fatty, klädde ut sig. Fast hur i all världen en ung grabb kunde tänkas förklä sig så väl att han lurade hela sin omgivning, var något jag redan då undrade över.
Och eftersom jag aldrig gillat spännande böcker, så var internatskoleböckerna bättre för min sinnesfrid.

Citatet ovan kommer från The Key Note, av Clara Louise Burnham, en bok från 1921, som jag måhända återkommer till. 
Det som fick mig att småle var minnet av hur kompisen Ingrid beskrev fem böckerna: "De äter och äter, men går aldrig på toaletten."
Och visst är det glest, mellan toalettbesöken i alla äldre böcker (kanske även i nya?)— så att ordet bathroom, som ju även inkluderar toaletter utan badkar eller dusch, används i en amerikansk bok från 1921, får nog anses som ovanligt.