Min verkstad byggdes 1949, som ett vanligt bostads-hus för en familj med två barn och farfar. Man hade andra krav på utrymmen på den tiden, jag tror att det är på 78 m².Det var på den tiden man tyckte att det räckte med en toalett på våningsplanet, ville man bada fick man gå ner i källaren. Husmödrarna förväntades ha sådan ordning på sina pinaler att man kunde släppa in vem som helst i vilken garderob som helst. Den elektriska mätaren sitter nämligen i en garderob innanför en toalett (en toalett som inte fanns från början) på övre våningen. Tack och lov fick jag en ny mätare för några år se'n, en som fjärravläses, så nu behöver jag inte släppa in en avläsare varje år. I den garderoben har jag nämligen trådbackar med tyg framför mätaren — så det var ett årligt pyssel att flytta ut, för att se'n flytta tillbaka, backarna varje gång.
Lucka i taket till vinden, finns i en annan garderob. Också den garderoben fylld av textilier. Om en vecka blir det brandsyn, och då ska synaren upp på vinden.Det här med brandsyn är nytt i vår kommun, för ett par veckor se'n hade vi det i vårt bostadshus — killen kikade upp i öppna spisen, klättrade upp på vinden och avslutade besiktningen på taket. Allt som allt tog det en kvart — om ens det — och kostade 915:-.

