Sowing Her Wild Oats
"I know, I.W., but not to Leon Kessler. She's such a baby, I.W. He—didn't I work for him nine years, I.W.—don't I know what he is!"
"I'm surprised, Hattie, you should hold so against a man his wild oats."
"Then why ain't oats for the man oats for the woman? It's the men that sow the wild oats and the women—us women that's got to reap them!"
"S-ay, life is life. Do you want to put your head up against a brick wall?"
"A wall that men built!"
"It's always hard, Hattie, for good women like you and like poor Lenie was to understand. It's better you don't. You shouldn't even think about it."
En aning seg i början, när underbetalda och överansträngda modeller får anstränga sig för att inte svimma i det augustivarma New York City.
She caught up her small silk hand-bag and ran out toward the elevators. Down in Thirty-first Street a wave of heat met, almost overpowering her. New York, enervated from sleepless nights on fire-escapes and in bedrooms opening on areaways, moved through it at half-speed, hugging the narrow shade of buildings. Infant mortality climbed with the thermometer. In Fifth Avenue, cool, high bedrooms were boarded and empty. In First Avenue, babies lay naked on the floor, snuffing out for want of oxygen.
Så småningom får berättelsen en riktning, jag blir bekant med Hattie Becker som efter nio år hos Kessler Costume Company, Incorporated, börjar förlora sin ungdomliga figur:
"A younger figure than yours is getting to be wouldn't hurt the line any, you know. It's because I make it a rule not to throw off the old girls when their waist-lines begin to spread that makes you so grateful, is it? There's not a firm in town keeps on a girl after she begins to heavy up. If you got to know why I took you off the dress line and put you in the wraps, it's because I seen you widening into a thirty-eight, and a darn poor one at that. I can sell two wraps off Cissie to one off you. You're getting hippy, girl, and, since you started the subject, you can be darn glad you know where your next week's salary's coming from."
Hattie gifter sig rikt med en av företagets kunder — slår sig till ro, och trivs med att inte behöva tänka på vikten. Fannie Hurst själv, förde i hela sitt liv en kamp mot oönskade kilon, och skrev till och med en bok om det "No Food with my Meals". Så när jag läser beskrivningen av Hattie efter många års äktenskap, undrar jag naturligtvis om det var så Fannie önskade att hon kunde se på sin egen figur:
The years had cropped out in her suddenly, surprisingly, and with a great deal of geniality. The taffy cast to her hair had backslid to ashes of roses. Uncorseted and in the white wrapper, she was quite frankly widespread, her hips fitting in tight between the chair-arms, and her knees wide.
När Hatties nu nittonåriga dotter, till moderns fasa, uppvaktas av Leon Kessler, Hatties forne arbetsgivare och älskare, blir Hattie förtvivlad. Fadern däremot gläds, och tycker det är naturligt att män har sått sin vildhavre innan de gifter sig.
Berättelsens crescendo kommer när dottern ljublande glad berättar att de är förlovade, och Hatties make till sist inser varför hustrun är förtvivlad.
lästa noveller:
39. Läs en novell med en huvudperson som har ett husdjur — "Cats", ur novellsamlingen ""Be Good to Yourself. A Book of Short Stories" (1930), av Nellie McClung (en spännande och intressant bekantskap).
39. Läs en novell med en huvudperson som har ett husdjur — "Cats", ur novellsamlingen ""Be Good to Yourself. A Book of Short Stories" (1930), av Nellie McClung (en spännande och intressant bekantskap).
29. Läs en novell med ett yrke i titeln — THE INCONSIDERATE WAITER, By J. M. BARRIE från "Stories By English Authors: London"
1. Läs en novell som är utgiven 2016 — "Melina" av Emelie Spak, ur novellsamlingen "Låt oss berätta — noveller från Värmland".
14. Läs en novell som utspelar sig på en ö — The Cobbler In The Devil's Kitchen, från "Mackinac And Lake Stories", 1899 av Mary Hartwell Catherwood
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar