onsdag 12 oktober 2011

Tomt batteri

No Battery Required
by Linda Lane

Dags igen — för nästa datorstrul.
Den har varit lite kinkig ett tag, datorn, och inte alltid velat ladda som den ska. Men nu på eftermiddagen slutade den ladda helt, och jag stängde av datorn. Då sprakade det till i den där klumpen på sladden till datorn. Jag drog ur sladden fortare än kvickt, så datorn tog ingen skada — men det är inte mycket jag kan använda en oladdad dator till, annat än möjligen till skrivunderlag.
Jag köpte ju en så’n där svindyr sladd (ja, jag vet, den heter något mycket tjusigare än sladd) för ett år se’n — och då fick jag vänta flera månader innan de kunde skaka fram en. Så bered er på att jag kommer att ligga lågt länge. För jag känner mig lika tom som batteriet.
Har någon skrivit till min telia-adress under eftermiddagen har jag inte fått det mejlet — nu är det gmail eller yahoo som gäller tills jag och datorn laddat batterierna.

Nu tänker jag fly den moderna världen och hänge mig åt en sliskig bok från 1918.
"The Enchanted Barn" av Grace Livingstone Hill Lutz.


SHE WAS ALMOST BREATHLESS WHEN SHE REACHED THE BOTTOM OF THE HILL AND STOOD IN FRONT OF THE GREAT BARN

16 kommentarer:

  1. Åh nej! Men skönt att veta att det bara är datorstrul och inte annat strul. Skall börja affirmera...bli bra Margarethas dator, bli bra...

    Karin som håller tummarna för att det inte blir långvarigt

    SvaraRadera
  2. Vicken otur du har. Tur att det inte var något ännu värre, om du beställer en sladd i morgon så kanske du kan få den snart.
    kramis

    SvaraRadera
  3. Å nej, du behövde inte det också! Jag har nyss mejlat, skickar det igen till gmail adressen.
    kram från
    Mette

    SvaraRadera
  4. En sliskig bok då och då är aldrig fel!

    SvaraRadera
  5. Teknikstrul gör en ilsk och rastlös! Hoppas det går fort att åtgärda detta.
    Vi blev utan all telefoni och internet några timmar idag. Inte ens mobiltelefonerna funkade fast jag knallade ett gott stycke hemifrån och provade. Hemma inomhus är det alltid halvdålig mobiltäckning, bara SMS brukar gå bra.
    Otroligt frustrerande och oroande när man kommer på att inte ens 112 funkar!

    SvaraRadera
  6. Tänk om vi bodde närmare så skulle Steve kunna fixa allt åt dig. Men jag hoppas också att det ska ordna sig så snart som möjligt.
    ((((()))))

    SvaraRadera
  7. sweet m,
    you're in my prayers.
    love,

    SvaraRadera
  8. Pia,
    Jag önskar att det var så det funkade, men nu ska jag ge mig ut på nätet och leta efter en piratsladd. För det första avskyr jag att leta prylar på nätet och för det andra har jag annat som måste göras först. Har jag tur har jag dator I tid för att göra julkort och adventskalender - men då behövs det mycket tur.

    Flette-Mette,
    Tack, mejlet är framme och läst!

    Mira,
    Den boken var nog precis vad jag behövde - innan kapitel två var till ända visste jag vem den fattiga kontoristen kommer att gifta sig mig. Fast det kommer naturligtvis att bli ett antal förvecklingar först eftersom Han (han som är snygg och har drösvis med pengar) inte är lika god som den fattiga kontoristen, som vandrar den smala vägen. Blir det ett annat slut så berättar jag det.
    Nu behöver du inte läsa boken!

    Olgakatt,
    Visst är det så - och jag blir ibland sur på mig själv, som låtit mig bli så beroende av tekniken. Visserligen har jag lärt mig att inte ha all viktig information bara i datorn.
    Som jag sa till Pia, är jag inte så säker på att jag lyckas skaka fram sladden så snart. Förra året tog det månader - och nu krävs det att jag samlar mig till något jag tycker illa om innan det kan hända något.

    Julie,
    Ja, tänk så skönt det vore att bara kunna lämna över alla problem till någon annan!!

    Debbie,
    Tack för din omtanke - det värmer.

    Margaretha

    SvaraRadera
  9. Nej, nej, det är klart att du måste kunna göra julkort och adventskalender. Jag vill inte vara utan din fina adventskalender så snälla, snälla försök att hitta rätt på sladden!!!!
    Jag håller tummarna......

    SvaraRadera
  10. håller med annkatrin om att vi inte kan vara utan din adventskalender!!
    glömde oxå att säga att mormor nog hade alla böcker av grace livingstone hill. jag brukade ligga på mage vid ett vindsfönster när det regnade och läsa dem. fast just den här minns jag inte, ska kolla på gutenberg för jag minns inte så många.

    SvaraRadera
  11. Annkatrin,
    Lovar inget - kan inte lova något - vågar inte lova något.

    Debbie,
    Läs ovanstående svar!
    Perfekt tröstläsning, hon är lite ojämn Grace, men för det mesta nöjsam. Man får en god bild av hur det var då, 1918 i det här fallet. Språket flyter, engelskan är god - och ger också den en god bild av hur man uttryckte sig då. Alltid roligt att läsa gammal slang.
    Hitintills har allt gått som förväntat - men förvecklingarna har ännu inte börjat.
    Margaretha

    SvaraRadera
  12. Nej, vilken otur! Jag håller med om att det skulle vara bättre o vi bodde nära varandra, då skulle vi kunna hjälpas åt med dina datorproblem.
    Siv och Björn kom nyss, när vi ätit lunch åker vi.
    Sköt om dig!

    SvaraRadera
  13. Eva & Fred,
    Ni är väl redan på väg - men jag misstänker att ni inte är helt datorlösa.
    Jo tack, det skulle vara väldigt trevligt att bo nära sina vänner. I första hand för att kunna träffas - men också för datorrådgivning.
    Ha det riktigt skönt och trevligt!
    Margaretha

    SvaraRadera
  14. Hoppas att det ordnar sig med din datorsladd! Jag blir fruktansvärt frustrerad när inte mina maskiner inklusive bilen fungerar. Som väl är har vi kvar den gamla bilen, så vi är inte helt strandsatta som tidigare när vi bara hade en och den inte startade t.ex.

    Jag hade ångest varje gång jag hade en begravning eller ett bröllop för att den inte skulle gå igång. Har man två bilar är det mer troligt att åtminstone en av dem funkar.

    Ingrid som tycker att boken du läser verkar spännande. Läser just nu Hungerspelen som jag inte tycker om fastän så många tycker att den är så fantastisk. Påminner mig bara om de nazistiska koncentrationslägren ideligen...

    SvaraRadera
  15. Ingrid,
    Det är nog värre när bilen strejkar än när datorn gör det.

    Datorn klarar jag mig till nöds utan - just nu är jag mest irriterad över att inte komma åt all post jag vet trillar in. Men just nu orkar jag inte hetsa upp mig. Finns så mycket annat jag måste klara av först.

    Boken var, som de flesta Grace Livingstone Hills böcker, lättläst och förutsägbar - en stunds flykt från verkligheten.
    Margaretha

    SvaraRadera