onsdag 12 oktober 2011

Ems matvrå


Jag gillar reklamhäften med recept — ju äldre desto bättre. En del av dem har jag nog redan skrivit om, medan jag bara tror att jag skrivit om andra. Det här häftet med recept på olika slags smörgåsar, var jag säker på att jag skrivit om — och det hade jag, men inte på den här bloggen. Det var när jag läste Anne-Maries inlägg om varma ostmackor, som jag plockade fram det tunna lilla häftet från 1950, utgivet av "Braun's Town Talk". Efter en stunds sökande på nätet har jag lärt mig att företaget har svalts av "Wonder Bread".
Även om bröddet är läskigt så gillar jag verkligen recepthäftet, ända se'n jag var liten har jag bläddrat i det och bara njutit av bilderna. Recepten har jag aldrig provat.

Och budskapet får man verkligen fram — längst ned på varje sida, bredvid en bild av ett par brödskivor, talar man om hur nyttigt, billig och bra brödet är.

mack`a subst. ~n mackor
ORDLED: mack-an
• (enklare) smörgås (vard.): korvmacka
BET.NYANS: överfört, bl.a. god passning (i bollspel) (vard.)
HIST.: sedan 1910; slangord av ovisst urspr.; ev. till sv. dial. macka 'arbeta; förfärdiga', samma ord som ty. machen 'göra'

Man kan ibland frestas att tro att amerikanarna har monopol på den här sortens smörgåsar — men jag tror att man i de flesta länder, där man bakar bröd, serverar brödrätter av olika slag.


Allrecipes förekommer alla tänkbara recept på både varma och kalla smörgåsar. Ibland så löjligt enkla att man undrar hur någon kommer på tanken att lägga ut dem — men av responsen att döma är även de uppskattade. Där finns också demonstrationsfilmer på allt från grillad ostmacka till hur man tärnar en avocado eller gör en äppelpaj.

ost subst. ~en ~ar
ORDLED: ost-en
• typ av livsmedel framställt genom koagulering av mjölk och avskiljning av vassla: osthyvel; ostkant; ostskiva; ostsmörgås; ostvassla; dessertost; fårost; färskost; gräddost; ädelost; äta bröd, ~ och sill; en skiva ~; lagrad ~; stark ~
IDIOM: en lyckans ~ en person som har (haft) tur; få betalt för gammal ~ bli utsatt för hämnd; ge betalt för gammal ~ el. betala för gammal ~ hämnas
HIST.: sedan äldre fornsvensk tid; fornsv. oster; nord. ord, besl. med bl.a. lat. jus 'sås; soppa'; jfr juice; ysta; idiomet en lyckans ost (1824) trol. med tanke på en äldre, bildlig bet. av ost, 'klump; dumbom', med en antydan om att lyckan fallit oförtjänt över ngn


bröd subst. ~et, plur. ~, best. plur. ~en
ORDLED: bröd-et
• ett grundläggande livsmedel bakat av mjöl från säd o.d., vanl. tillsammans med jäst; vanl. föga sötat: brödburk; brödkant; formbröd; knäckebröd; rågbröd; tunnbröd; vi äter ~ även till middagen; hårt ~; mjukt ~; vitt ~; rostat ~; hembakat ~; fyra skivor ~; sitta i fängelse på vatten och ~
BET.NYANSER: a) om enstaka limpa el. kaka el. skiva därav: kan jag få ett vitt ~ b) överfört uppehälle {→brödföda}: levebröd; vårt dagliga ~; ~ och skådespel; strukturomvandlingen tog ~et ur munnen på många anställda; tjäna sitt ~; den enes död är den andres ~ c) om sötare bröd, kaka e.d. till kaffe: kaffebröd; småbröd; wienerbröd
IDIOM: den enes ~ (är) den andres död det som är bra för ngn är dåligt för ngn annan; i brist på ~ äter man limpa har man inte det ena får man ta det andra antingen sämre el. bättre
HIST.: sedan äldre fornsvensk tid; fornsv. bröþ; gemens. germ. ord, trol. urspr. 'ngt jäst'

6 kommentarer:

  1. Härligt inlägg och fina illustrationer!

    SvaraRadera
  2. Mira,
    Visst är bilderna fina. Det var inte alla trycksaker som hade så fint tryck på den tiden.
    Margaretha

    SvaraRadera
  3. De stora färgbilderna ser ut som mellanting mellan färgfoto och teckning. Jag antar att det är foton men det ser ut som om de är "bättrade" med vissa detaljer. Snyggt!

    SvaraRadera
  4. Jag har just idag stått i en affär och bläddrat igenom en receptbok som är på ropet och konstataterade att man försöker ta efter "stuket" som fanns i de gamla fina årgångarna, typ ditt häfte. Bilderna var någonting mitt emellan färgfoton och teckningar/målningar. Jag tycker att de gamla recepthäftena ligger mil framför den moderna efterapande varianten. I boken jag bläddrade i, framgick att receptgivaren tyckte att bilderna var viktigare än recepten:). En notis så här i allmänhet

    Karin

    SvaraRadera
  5. Mira,
    Du må tro att jag funderat många gånger på om det är foto eller teckning. Kanske är dtt antagande av en kombination, det rätta.

    Karin,
    Jag har funderat över det där med moderna trycksaker som sällan ärbättre än gamla. Har vi kanske för många möjligheter idag - det är kanske svårt att hejda sig, eller välja, då blir det både volanger, rosetter, ganser och tofsar.
    margaretha
    som inte tycker
    att recepten är
    det viktigaste
    - om det inte är
    en receptsamling
    förstås

    SvaraRadera
  6. Vi lever förvisso inte av bröd allena men nog är det en av våra viktigaste ingredienser i livet både i direkt och överförd bemärkelse. Bara så synd att så mycket bröd på marknaden är av så erbarmligt dålig kvalitet.

    SvaraRadera