onsdag 5 oktober 2011

Spånad och vävvecka

Den här veckan är det "Spinning and Weaving Week" (3-9 oktober). Lite sent påtänkt att tala om det nu, ifall någon vill hinna att först spinna och sen väva tyg till en vinterkappa av garnet. Men varför inte börja med något mindre, garn till att väva en halsduk av?

Linda Ligon, som grundade Interweave Press 1975, kom på den ljusa idén, att om det finns alla andra möjliga, och omöjliga, dagar och veckor så varför inte ha en Spinning and Weaving Week. Det känns som det vore i går, men jag läser att det var 1981 den första veckan organiserades.
Jag får också lära mig av Linda att det var två bröder Chase, som kom på att man skulle dela in året i veckor och dagar dedicerade till allt från vitlök till astronomiska fenomen. Med början 1957, gav de varje år ut en kalender, "Chase's Calendar of Events" där man kunde lära sig när de olika veckorna och dagarna inföll.
Damma av sländor, spinnrockar och vävstolar och sätt igång!


5 kommentarer:

  1. Inte en chans! Här gäller havsbad och långa strandpromenader just nu. Livet är som allra bäst!

    SvaraRadera
  2. Aila,
    Jag lär väl inte kunna omvända dig - så du får väl hoppa kråka på strandpromandens vita grus istället för att väva!
    M

    SvaraRadera
  3. jag har alltid velat kunna väva, men jag undrar om jag har tillräckligt mycke tålamod. jag är inte som du! inte när det kommer till tålamod i alla fall.

    SvaraRadera
  4. För mig vore det nog bättre med "Datorfria veckan" men det skulle jag väl få om jag plockade fram en vävstol och började väva.

    I brist på detta får jag väl plocka upp stickningen under mitt matsalsbord som jag berättade om.

    Ingrid, som satsar på datorfritt tillsammans med barnbarnen nästa vecka.

    SvaraRadera
  5. Debbie,
    Tycker man något är roligt, brukar tålamodet inte vara något problem. Jag tacklar gärna ett par tusen sytrådstunna trådar, men har inget tålamod en massa andra saker. Kanske kan du prova att väva hos någon som har en vävstol.

    Ingrid,
    Ja, vävning lämnar inte så värst mycket tid för annat, om man blir riktigt biten! Fast datorn behövs för vävprogrammen!

    Margaretha

    SvaraRadera