fredag 21 oktober 2011

I dag för 52 år se'n


öppnades Solomon R. Guggenheim Museet.


Solomon R. Guggenheim började samla konst redan på 1880-talet, då var han mest intresserad av de gamla mästarna. Han lämnade familjeföretaget 1919 för att bli konstsamlare på heltid. Sju år senare träffade han konstnären Hilla Rebay och fick upp ögonen för den non-figurative konsten (Non-Objective Painting), och hon blev hans rådgivare.
Först visade Solomon Guggenheim sin konstsamling i sin lägenhet, men den blev snart för stor för lägenheten, så 1937 grundade han Solomon R. Guggenheim Foundation. Ett par år senare öppnade han och Hilla Rebay “the Museum of Non-Objective Painting” på 54:e gatan. Men inte heller de lokalerna räckte till, så 1943 fick Frank Lloyd Wright uppdraget att rita ett museum — vilket uppfördes mellan 1955 och 1959.

4 kommentarer:

  1. Det är ju härligt när folk med pengar investerar i något som gör att även andra får del av denna rikedom. Som att SrG satsade på detta fina muséum, som glatt så många människor.

    Jag har läst en biografi om Lloyd-Wright och turerna kring byggandet av Guggenheim Foundation. Mitt endagsbesök i NY för snart 40 år sen räckte bara till Moma tyvärr.

    Ingrid, som önskar dig en skön helg.

    SvaraRadera
  2. Ingrid,
    Ja, det är roligt när folk delar med sig!
    NYC gör man inte på en dag - inte ens på en vecka. Kanske får du möjlighet att besöka Guggenheim nå'n gång i framtiden.

    Lloyd Wright var en fantastisk arkitekt - men han var nog ingen gullgubbe.
    Ha det så gott,
    Margaretha

    SvaraRadera
  3. Jag har varit mera imponerad av själva byggnaden, som verkligen är spektakulär, än utställningarna på Guggenheim. En enda har fastnat i mitt minne : Det var där jag upptäckte Zaha Hadid, en verkligt spännande arkitekt! SVT hade ett program om henne för något år sedan. Och så minns jag ett Modigliani-porträtt jag såg där vid mitt första besök för ca 35 år sedan.

    SvaraRadera
  4. Olgakatt,
    Jag kan bara hålla med, men nu är det ju flera evigheter se'n jag var där. Jag minns egentligen ingenting av besöken annat än arkitekturen, som är fantastisk.
    Margaretha

    SvaraRadera