måndag 3 oktober 2011

Syskon?


Varje vår och varje höst tjatar jag om mina rödlönnar — de som jag smugglade in i landet i mitt handbagage — det är lika bra att ni vänjer er, för jag kommer att fortsätta med det.

Jag är full av förundran över hur dessa, nu stora, träd har fått plats i min väska — jag kommer att fascinerat tala om hur vackert de blommar med sina röda blommor, en vecka innan de svenska skogslönnarna visar sina mer diskreta gröngula blommor. På hösten kommer jag även i fortsättningen att ta' hundratals med bilder när de börjar rodna. Förhoppningsvis kommer det höstar med en bättre kamera, den ursäkten jag nu nyttjar, vägrar blankt att zooma in något, så trädtopparna här ovan mot den oktobergrå himlen, har inte mycket likhet med verkligheten.

Och varje höst kommer jag att berätta att den längst till vänster är den som först börjar rodna, för att se'n bli uppseendeväckande brandgul, medan trädet i mitten nöjer sig med att bli gult — och det till höger fortfarande är mörkgrönt, med några få stråk av mörkrött. Om träden är syskon (om det överhuvudtaget existerar syskonträd) vet jag inte, men de små plantorna växte alla på en yta som inte var större än ett par kvadratmeter.

8 kommentarer:

  1. Tjata på du bara! Som du vet så älskar jag lönnar och tycker det är roligt att alla dina små smuggelträd tog sig och blev stora.

    SvaraRadera
  2. Sådant tjat gillas!:)
    So go on!

    Karin som inte har smuggellönnar, men däremot invandrarlönnar

    SvaraRadera
  3. Jag undrar om det hade gått att smuggla in träd i dag med den säkerhetskontroll som det är. Jag blev fast med ett litet spiralblock, men jag fick faktiskt behålla det...
    Jag blir också så där grymt (skulle man sagt om man var 20 år) sugen på att gå ut och fota höstträd, som är bland det vackraste jag vet.

    Gjorde en tur i Söderköping i lördags och tog en del helt underbara bilder, som snart kommer här på bloggen. Dina bilder är jättefina utan zoom, tycker jag.
    Kramar från Ingrid

    SvaraRadera
  4. Mira,
    Så bra - då har jag minst en lönnläsare i fortsättningen!

    Karin,
    Nej, två!

    Ingrid,
    Nej, i dag går det nog inte att smuggla något otillåtet i handbagaget - det var roligare att flyga förr!
    Ja, det är en vacker årstid - trots att det var länge se'n vi såg solen här. Så de riktigt starka och klara färgerna har vi inte här nu.
    Margaretha

    SvaraRadera
  5. Hihi. Jag har gått i lönndom.

    SvaraRadera
  6. Underbara färger på din vackra lönn!
    påminner mig om en gång för många år sedan då jag - mot bättre vetande- "smugglade in " en levande liten förgätmigejplanta genom tullen på Miamis flygplats!
    Den var tagen på ängen vid huset där Nana bodde när hon var barn. Nana emigrerade 1923 som 18-åring till "Det stora landet i väster".Hon fyllde 94 år när jag kom till henne med mina minnen från Sverige.
    Hur det gick till när jag tog mig igenom tullen är en annan historia.

    SvaraRadera
  7. Du får gärna prata om dina fina lönnar! Nej, idag skulle det nog inte gå att smuggla in lönnar i handbaggaget. Här i USA har regeringens alltmer övergripande kontroll lett till att de beslagtar folks citronträd som tydligen en del odlar inomhus. USA blir mer och mer likt boken 1984. Mycket skrämmande utveckling. Härliga färger på dina lönnlöv.

    SvaraRadera
  8. Mira,
    Det är mycket bättre än att gå i barndom!

    Lisette,
    Det låter spännande - blir det ett smuggelinlägg?

    Anne-Marie,
    En märklig utveckling (utveckling?) i Amerika - från att vara frihetens land, där stora, tysta och starka män klarar sig på egen hand och gör vad de vill, har pendeln tydligen slagit över åt andra hållet. Inget lagom där inte!

    Margaretha

    SvaraRadera