lördag 1 oktober 2011

Att tvångsmata en gräsklippare

Här har jag gått i över en månad och väntat på att gräset skulle torka ur — men varje gång det har sett lovande ut har det börjat regna innan jag hunnit ut.
Men nu slog jag till, fast jag kände att gräset var både högt, tjockt och vått — för att inte tala om mossan som har frodats i det fuktiga klimatet.
Det var slitsamt — både för mig och klipparen. Vid varje antydan till kräksreflexer fick jag se till att maskinen stegrade sig — kräksreflexer hos maskinen alltså, mina egna avhjälper jag med citron eller pepparmyntsolja. Så tuggade sig gräsklipparen motvilligt igenom grönskan. Nu inbjuder min gräsklippare inte till några ömhetsbetygelser, men verbal uppmuntran är aldrig fel, så med hejarop och muskelkraft lyckades vi tillsammans beta av det mest vildvuxna gräset, närmast huset. Kanske får det räcka — än så länge har dagen inte visat någon antydan till sol. Oktoberdimman ligger nästan lika tät som novemberdimman vid Lützen, men temperaturen hasar sig långsamt uppåt — kanske kommer jag ut även i dag.

4 kommentarer:

  1. Ja, man skall vara snäll mot sina gräsklippare:). Vi har städat ut en massa gammalt bråte ur vedlidret som har funnits där sedan hedenhös, fixat utrymme för de två gräsklippare som bor här...
    En gång till denna höst skall de få göra rätt för sitt uppehälle innan det är dags för vinteridet.

    Karin

    SvaraRadera
  2. Karin,
    jag måste säga, att det är nog min maskin som är snäll mot mig - snarare än tvärtom. Den tuggar sig igenom det mesta.
    Orkar jag, och vädret tillåter, finns det mer somborde klippas före vintern. Vilket som, ska jag göra ren maskinen och pyssla om den lite innan jag parkerar den för vintern, och byter plats med den och snöslungan.
    Margaretha

    SvaraRadera
  3. Helt fantastiskt att gräset växer så hos dig. Här skulle din gräsklippare inte ens ha en utmaning. Efter litet drygt 2 månader med torka och runt +30 varje dag är allt gräs brunt. Självklart vattnar folk sina gräsmattor men allt som växer naturligt är helt brunbränt. Vad bra att din gräsklippare klarade sig genom "djungeln".

    SvaraRadera
  4. Anne-Marie,
    Så länge vi slipper frost, och det har varit nära ett par gånger med 0,1°, kommer nog gräset att frodas. Men det vete 17 om det går att klippa eftersom det fortsätter att regna.
    Tänk om vi kunde lägga Amerika och Sverige i en påse och skaka om - så mycket som skulle bli bättre; sjukvård, skola och klimatet, för att par nämna några saker.
    Margaretha
    som kanske skulle
    skaffa får för att
    slippa klippa gräset

    SvaraRadera