måndag 31 oktober 2011

I dag för 494 år sedan

spikade Martin Luther upp sina 95 teser på kyrkporten i Wittenberg.

Så sägs det i alla fall, det finns ingenting som styrker uppgiften, men det ses som troligt eftersom det var kutym vid universitetet i Wittenberg, där Martin var teologie doktor, att spika upp sin disputation på kyrkporten därstädes.
Om Martin, och hans intressanta och spännande liv, kan man läsa på många ställen, så det tänker jag inte fördjupa mig i. Men han är väl värd att läsa om, eftersom han inte var den moralistiska tungus vi gärna vill göra gällande i dag. Vad jag tycker är intressant att notera är hur man då, liksom nu, gärna såg att folket fick stå för fiolerna, medan de besuttna njöt av musiken. I tes 86 skrev Martin: ”Varför låter påven, som är rikare än Krösus själv, bygga Peterskyrkan med pengar från fattiga troende, snarare än med sina egna pengar?”


Väl så intressant som Martin, tycker jag att Katharina von Bora är — nunnan som Martin gifte sig med. Tyvärr vet man inte så värst mycket om henne, men lite får man veta om man läser Gerd Reimers utmärkta bok ”Maka och omaka, 20 porträtt av berömda mäns mindre kända hustrur”. Den finns att köpa hos Bokus — Gerd Reimers har skrivit flera intressanta böcker, men dem får man söka antikvariskt eller på bibliotek.

8 kommentarer:

  1. Tack för boktipset! Nu har jag beställt den boken av Reimers, och M.L. munken som gjorde uppror. De var ju inte dyra heller.

    SvaraRadera
  2. Välkommen till bastmattan Elsa,
    Roligt att jag kunde tipsa om en bok. Den andra har jag inte läst, men jag har ett par andra böcker om honom. Men nu är frestad att beställa även den du pekade på.
    Margaretha

    SvaraRadera
  3. hehe, men är du verkligen säker på att det var Martin Luther? Om det tvistar de "lärde" idag då det sannolikt var självaste högerspöket i nuvarande svenska regering som gjorde det ;)
    Ja jag är väldigt ironisk nu men tänker att dessa teser, liksom övrig historia, plötsligt kommit i annan dager än den vi får lära oss i skolan.

    SvaraRadera
  4. Den boken låter spännande (Maka och omaka) den ska jag nog också försöka få fatt på...

    SvaraRadera
  5. Åsa,
    Jag har lärt mig att man inte kan vara säker på någonting i denna världen - men vad Martin skrev och gjorde är nog tämligen väl belagt. Men se'n ändrar sig ju tolkningarna - det är mycket som inte är som vi fick lära oss i skolan.

    Mira,
    Bokus har den för 69:-, värd varenda krona! Eller var det kanske 67:-

    Margaretha

    SvaraRadera
  6. Jag måste få berätta om "mina Lutherska teser"!
    När jag var ca 12 år gammal och gick i realskolan, som det hette, fick vi skriftligt förhör på just Luthers förehavanden vid sin disputation i Wittenberg.
    Jag hade nog inte riktigt fattat vad det var han gjorde och jag förstod senare att min "kristendomslärare" måste ha haft verkligen en kul stund när han rättade mitt prov:
    År 1517 spikade Luther upp sina 95 PROTESER på kyrkporten i Wittenberg!
    ( Jag fick gokänt på provet i alla fall ;)

    SvaraRadera
  7. Han hade nog många goda sidor, den gode Martin. Men jag gillar inte att han var orsaken till att man förstörde alla gamla vackra målningar i kyrkorna runtom i Sverige. Man får vara innerligt tacksam att några kyrkor har bevarats, som t.ex. Habo kyrka i Västergötland.

    SvaraRadera
  8. Lisette,
    Vad gör man inte för att glädja sina medmänniskor - i synnerhet sina lärare!
    Dessutom tycker jag att det var logiskt PROtestantiska teser måste ju bli proteser.

    Ingrid,
    Det finns nog få stora män och kvinnor, som gjort enbart gott.
    Som du säger, finns det ju tack och lov en del vackra kyrkor kvar. Så finns de ju de som blivit förstörda av nitiska restauratorer eller pyromaner.

    Margaretha

    SvaraRadera