torsdag 13 oktober 2011

Tankar en alldeles vanlig höstdag

när jag är ovanligt grinig, (eller möjligtvis lika grinig som vanligt) och märker ord.

Inte bara ord förresten — jag lyssnar på nyheterna, där man redogör för giriga politikers förehavanden. Kanske är de bara slarviga, men frågan är hur man kan låta bli att märka att det ramlar in flera tusen för mycket varje månad, pengar som politikern i fråga, inte skulle ha. Jag är totalt ointresserad av penningaffärer, och jag har ingen vidare koll på mina så kallade affärer — men nog 17 skulle jag märka om jag fick sjutusen kronor för mycket varje månad. Till och med en tusenlapp för mycket skulle jag lägga märke till. Min slutsats är den att om man har så gott om pengar att sjutusen spänn hit eller dit, inte märks — då har man för stor lön.

“Det väcker frågetecken” för att citera en av radions journalister, som tydligen skolkade, eller sov när det stod modersmål på schemat.

Så grunnar jag över när man började uttala Petersson som det stavas, och inte Petterson, som man gjorde förr. Är det bara på radion man gör det? Jag känner bara en Petersson, med ett t, och han uttalar sitt namn som om det skulle stavas med två t.

Ett annat nytt fenomen (nytt för mig) är att man säger Göran dubbel v Andersson. Jag har känt ett par personer som använt initialen W. men båda har uttalat det som ve — Erik W. och Conny W. Eftersom vi inte skiljer på V och W när det kommer till alfabetisk ordning känns det rätt logiskt. Men förmodligen har vi blivit så anglifierade att vi snart ger dessa bokstäver varsitt hemvist. Det är bara att hoppas att vi inte kommer att följa efter när det kommer till alfabetisk ordning i övrigt. Att länder utan å, ä och ö, placerar Öman, bland de som börjar på O, kan jag förstå men den här sortens bokstavsordning (från Gutenberg) tycker jag är kufisk:
Bain, Alexander, 1818-1903
Baine, Rodney M.
Baines, Thomas
Baines, William, 1899-1922
Bain, F. W. (Francis William), 1863-1940
Bain, George Washington, 1840-
Bain, R. Nisbet (Robert Nisbet), 1854-1909

13 kommentarer:

  1. Dubbel V?(W), är en fråga som uppstår rätt ofta när folk frågar om lilla W skriver namnet med dubbelt V eller med enkelt V. Jag blir alltid lika förundrad, för lilla W, låter ju som lilla W, med enkelt V. Och tillsvidare så skriver han det inte själv ännu, än mindre kan han säga det, men han förstår att det är hans namn, oberoende om det skrivs med dubbelt V eller enkelt V.

    Krn sm nskr gdntt!

    SvaraRadera
  2. Gntt sjlv kr Krn,
    Ja ja, det är ju oartigt att stava namn fel - kanske är det därför de förhör sig om stavningen. Fast så värst mycket skriver ju inte folk till varandra nu
    för tiden.
    mrgrth
    som ger blanka
    katten i hur folk
    stavar hennes namn
    eller om de har fått
    det helt om bakfoten

    SvaraRadera
  3. Ha, jag skulle garanterat reagera om jag fick 7000 för mycket i lön!

    SvaraRadera
  4. Just precis som du säger, bryr man sig inte om ifall man har många tusen mer,eller mindre , någon månad, då har man absolut för mycket pengar i lön!
    Helt annat ämne: Sorry Margaretha, Den vackra mörkröda Asblomman, vad den nu heter på latin, den luktar också! Kanske är att luktorgan alldeles för välutvecklat. ;). Men å andra sidan kanske den har stått utslagen en dag innan jag stoppade dit näsan.Snygg är den iaf, och de andra åtta- nio knopparna kommer allt att få utveckla sin skönhet ändå!

    SvaraRadera
  5. Siv,
    Skippa en nolla - och jag skulle reagera!

    Lisette,
    Om de rika snubbarna ändå kom på tanken att dela ut alla dessa tusenlappar till de som verkligen behöver förstärkning i kassan.

    Kul att din asblomma blommar - men synd att den stinker. Det lustiga är att de plantor vi nu har, har "stunkit" förr i tiden - men inte de sista åren. Fast nu har den inte blommat alls på ett bra tag - jag försummar den förmodligen. Du får komma hit och pigga upp den!

    Margaretha

    SvaraRadera
  6. Hur går det med datorn? Har du fixat sladden nu? Kan man använda din vanliga adress?
    kram, Ellen

    SvaraRadera
  7. Har just läst ut Leif G.W. Perssons senaste - han uttalas såvitt jag vet som enkelt v.
    Han är en oförsonlig buffel men ändå inte osympatisk med sin ohöljda självironi blandad med lika ohöljd arrogans.

    Måste vara ett Windowsprogram som ordnat Gutenbergs sk bokstavsordning...

    SvaraRadera
  8. So very sorry my friend. Hang in there…
    Come over now and we can have a cuppa and
    Do some painting…..
    Love donna

    SvaraRadera
  9. Ellen, Ellen,
    Det kommer att ta' tid.

    Olgakatt,
    Kanske säger medelåldes och äldre ve, medan de unga halvspråkiga säger dubbel ve...
    Ja, den gode Leif G. W. är dryg, men jag kan inte heller tycka riktigt illa om honom - även om jag undrar varför så många män i hans generation talar som de gör. De borde lära sig att använda rösten på ett bättre sätt.

    Har inte tänkt på att bokstavsordningen förmodligen är ett resultat av ett dåligt datorprogram - men så är det nog.

    Donna,
    How I wish I could pop over to your place!
    I've just tied the proverbial knot.

    Margaretha

    SvaraRadera
  10. Bara du inte slår knut på dig själv. Vi är många som skulle sakna adventskalendern, men det enda som är viktigt är att du mår bra och inte gör mer än du orkar.
    Visste inte riktigt var jag skulle kommentera, men här efter Donnas ord tyckte jag att det passade lika bra som efter förra posten.
    love,
    Q

    SvaraRadera
  11. Q,
    Det viktiga är ju kommentaren, inte var den råkar hamna! Jag läser ju alla, och gläds åt dem alla.
    Tänk om det var lika enkelt att träffas som att kommentera...
    Margaretha

    SvaraRadera
  12. Förmodligen betalar politikern hela "kulbons" hyra - han tjänar väl bättre. Så han fyllde väl i hyresbeloppet som han var van vid när han tidigare bodde i sin "egen" lägenhet. Förstår inte varför de inte gifter sig så de hade blivit av med det problemet.

    Det som upprör folk mest är väl att personer med sådana topplöner överhuvudtaget ska ha bostadsbidrag!

    Hörde idag att partiet hade gått ner med 8% så det är ju bra att J. sitter kvar. Då kanske det kan gå ner ytterligare.

    SvaraRadera
  13. Ingrid,
    Det tycks ju vara ett antal politiker av olika färg som även de tagit emot bidrag på liknande sätt. Skulle tro att de är lika goda kålsupare hela högen. Dessutom läste jag nyss att inga politiker kan begära vilken summa de ska ha i ersättning - det är riksdagsförvaltningen som bestämmer. Juholt har meddelat riksdagsförvaltningen hyran och bifogat kopia av hyreskontrakt, där det framgår att det är två personer som står för kontraktet. Se'n har riksdagsförvaltningen grundat sitt beslut.
    Det mesta som basuneras ut i alla affärer av det här slaget, tycks vara tidningarnas mycket vinklade syn på saken - allt för att få sälja fler tidningar.
    Inte bara politikerföraktet är stort här i landet - journalistföraktet breder också ut sig, på goda grunder!
    Margaretha

    SvaraRadera