torsdag 17 februari 2011

Sakernas tillstånd

Drink for a Penny
Nina Leen

Så har vi vatten igen — men inte överallt, och det kommer att kosta oss betydligt mycket mer än en penny!

De här två veckorna som vi inte har haft vatten har det lyckats frysa någonstans, så vi har inte kallvatten på två av toaletterna. Oturligt nog kan vi inte duscha, så jag håller på att undersöka var det finns offentliga handikappanpassade duschar. Dit vi ändå inte kan ta’ oss förrän en del av snön försvunnit.

Så här får vi leva fram till i juni när det går att gräva i backen. Det betyder av vi har öppet mus-hus, för under diskhon har vi fortfarande ett hål. där gubbarna bara pulat ned isolering. Ingen ska inbilla mig att det hindrar mössen från att ta’ sig in. Dessutom finns det en elektrisk sladd, som kommer där nerifrån, vilket betyder att dörren inte sluter tätt. Nu har jag pressat vitlök och lagt i underskåpet — tillsammans med doften av pepparmyntsolja får det nästan mig att fly från köket. Hoppas bara att mössen reagarer som jag på doftblandningen.
Inte bara doften fick mig att fly — även efter en grovsanering ser det för bedrövligt ut i köket nu, så jag stängde dörren och gick därifrån. Väl medveten om att det ser lika förfärligt ut när jag kommer tillbaka — men jag tänkte att jag kanske samlat tillräckligt med kraft då för att orka göra något åt det.

6 kommentarer:

  1. Du icke avundsvärda varelse vad gäller vattentillgång och hål i diskskåpet. Enris lär skall skrämma iväg de små mössen, har jag förstått av en väninnna. Ej beprövat personligen men du kanske har en buske runt knuten.

    Karin

    SvaraRadera
  2. Karin,
    Vi har nog inte så värst mycket en här - men jag får väl gå på enspaning.

    Margaretha

    SvaraRadera
  3. Lagen om alltings djävlighet tycks råda hos dig.
    Men inget ont som inte har........Dracula lär väl inte komma på besök med all vitlök.
    Hoppas våren kommer snabbt och tjälen går ut jorden.
    mvh R

    SvaraRadera
  4. Renée,
    Att slippa Dracula är alltid något - hade varit en aaaaaaaaning för mycket ovanpå det andra!
    Kanske kan gå ut med blåslampa...
    Margaretha

    SvaraRadera
  5. Kissig kattgrus ställde en kompis på sin vind och påstår att mössen flydde!
    Du kan be Åskar bidra!

    SvaraRadera
  6. Tack för tipset Olgakatt!
    Gick genast och budade så att jag kunde ställa dit en påse med begagnad sand.
    Tur att inte hälsovårdsnämnden lägger sig i mitt kök - de skulle nog inte gilla metoden.
    Älsklingen har lovat att producera mer. Han är för övrigt lite avslagen i dag - har avmaskat honom med medel som droppas på huden i nacken, och jag undrar om han har lyckats slicka i sig lite.
    Margaretha

    SvaraRadera