måndag 7 februari 2011

Grattis Charles!

"Reflect on your present blessings, of which
every man has many; not on your past misfortunes,
of which all men have some."

Charles John Huffam Dickens
7 februari 1812 — 9 juni 1870

Sitter här och funderar på hur välkänd Dickens är i dag — vi som fyllt femtio har väl, om inte läst honom, i alla fall hört talas om honom. Det finns rätt många förkortade upplagor, anpassade för barn, av hans mest kända böcker — kanske har du läst en av dem.
Nu kan jag tycka att hans böcker är omständiga och träliga att att sig igenom, men I slukaråldern slank allt ned. Det var ju både spännande och tårdrypande, inte kunde jag sluta att läsa då!
Elände och fattigidom hade han själv upplevt som barn, mycket av det han skrev om hade han sett på nära håll.
Många av hans böcker och kortare berättelser finns på Project Gutenberg (en del med fina illustrationer) — men har du inte tid, ork eller lust att ge dig i kast med dem finns en kortfattad hemsida. Det finns en svensk också, men den är usel.

3 kommentarer:

  1. Läste också en del av hans sorgliga böcker när jag var liten - och kommer ihåg att det var en som handlade om en liten sotarpojke som berörde mig väldigt illa. Lilla Nelly, hette en bok kommer jag ihåg.

    Hur gör man förresten för att spara bilder från Gutenberg? Går det överhuvudtaget? Jag försökte hitta något annat format än HTML men det lyckades inte. När jag skulle försöka spara Kate Greenaway gick det bra med verserna, men inte bilderna.
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Nix, jag kom inte på Dickens, en av mina gamla älsklingar! Fr a Pickwickklubben med den fete gossen som faller i sömn (av kolsyreretention - Pickwicksyndromet!).Jag har inte läst ngt på många år, skulle nog också tycka att det är för pratigt och omständligt numera.
    Till Musikanta ovan:
    prova att ladda ner i EPUB-format! Där kan man ibland välja med eller utan bilder!

    SvaraRadera
  3. Ingrid,
    Undrar om han skrev någon bok som inte innehöll snyftpartier - ska väl vara Pickwickklubben då.

    Har du provat Olgakatts variant att ladda ned i EPUB-format.
    Jag laddar alltid ned (detta vackra svenska uttryck) i HTML-format, då får man ofta en särskild bildfil varifrån man kan hämta de bilder man vill lägga ut.
    Fast ibland finns ingen bildfil, då får man ta en skärmdump och beskära biden i paint, eller vad man nu råkar ha för program i sin dator.

    Olgakatt,
    Allt jag minns av Pickwickklubben är att man åt mest hela tiden.
    Jag säger som du - i dag finner jag böckerna för svulstiga och omständiga, och för många intriger i intrigerna.

    Margaretha

    SvaraRadera