måndag 14 februari 2011

Dag med egen vilja

Våra möss har inte förstått att de är skogsmöss och ska bo under en svamp i skogen. Fast var hittar man en svamp så här års — annat än på Stureplan?
Vi förvarar vattenhinkarna i köksfartun — i morse när jag skulle sätta på teet, gick jag glad i hågen ut dit med min lilla tillbringare, och får syn på en liten söt mus som försöker gömma sig bakom hinken. Den lille stackaren blev så skraj att den inte kom sig för med att springa in under byrån, eller en tidningshög, så utan större besvär lyckades jag skopa upp den i tillbringaren på tredje försöket — och förpassa den ut genom yttrdörren. Hoppas den inte fick hjärnskakning eller några frakturer. Men jag är rädd för att den resterande familjen, som säkert bor under byrån, kommer att sakna familjens yngsta, och hämnas.

Undrar om musen med pipkrage är församlingens präst.

Inte kom snickaren inte! Jag som stannade hemma, istället för att åka och handla, för att få tala med honom. Kan ge mig på att han kommer när jag handlar i morgon — för då måste jag handla. Katastrofen är ett faktum redan i dag, eftersom mitt te är slut.
Återigen har dagen taget sin egen vändning, och jag har bara varit tvungen att hänga med. Telefonsamtal med försäkringsbolag, snickare och rörmokare är enkla med tidskrävande liksom snöhämtning. Så dagens planerade inlägg som kräver lite surfning har jag inte ens börjat med.

6 kommentarer:

  1. Musen kanske rent av fick litet kallt om tassarna.
    Hoppas att du gör dagen imorgon som du vill och har behov av.

    Karin

    SvaraRadera
  2. Karin,
    Kanske ska börja sticka mussockor innan jag avhyser hela släkten.
    Mina dagar har en benägenhet att ta' livet i egna händer - men jag kan ju alltid försöka att få min vilja igenom i morgon.
    M

    SvaraRadera
  3. Jag fattar inte hur du vågar, jag är skitskraj för råttor.
    Vilken otur du har jag hoppas att det går att fixa snart. att bryta upp golvet låter ju inte så himla kul.

    Jag är inte hemma än det har inte funkat med medicinerna men nu känns det bättre så innan veckan är slut är nästan bestämt att jag går hem.
    kramis

    SvaraRadera
  4. Pia,
    Stora läskiga råttor har jag inte mycket till övers för - men våra musockupanter är små söta skogsmöss.

    Just nu verkar det som om det kommer att hända saker i köket snart.
    Hoppas ni får till inställningen så att du kan gå hem!
    Margaretha

    SvaraRadera
  5. Du är beundransvärd - jag är paniskt förskräckt för möss för att inte tala om råttor.
    Lider med dig som inte har något te hemma - fast det har väl ordnat sig sedan du gjorde det här inlägget. Jag dricker ju aldrig kaffe numera utan bara te, så det vore jobbigt att vara utan.
    Ingrid

    SvaraRadera
  6. Ingrid,
    Nej, de små söta mössen är jag inte rädd för - men jag vill inte ha dem inne. Främst av hygieniska skäl, men de förstör ju så mycket när de käkar på allt.

    Jo, jag köpte te idag - här på landet finns bara en sort som jag gillar, och jag fick sista paketet! Jag brukar skicka efter från Linköping, men jag har varken haft råd eller energi på ett tag, så jag nöjer mig med ICAs te ett tag.
    Margaretha

    SvaraRadera