fredag 11 februari 2011

Inget vatten synes än

The Copper Drinking Fountain, c.1733-34
Jean-Baptiste Simeon Chardin

Vi nöjer oss med plasthinkar till vårt dricksvatten — kanske lika bra det, då slipper vi putsa koppar. Vilket får mig att minnas att jag på julavslutningen i första klass, läste jag, iklädd förkläde och putstrasa, en vers om att hjälpa mor att skura koppar. Men versen minns jag inte.

Vår snögubbe har inte varit här ännu vilket betyder att rörmokarna inte kommer uppför backen, så ingenting händer förrän på måndagmorgon på vattenfronten.
Visst är jag glad över snön just nu, men fullt så mycket snö behöver vi verkligen inte för att diska och spola. Det är inte ett tungt jobb att ta in snö — men tidsödande, eftersom en full hink med snö inte blir mer än en tredjedels hink med vatten.

Däremot var det en pärs att göra ett par grisstigar från ytterdörrarna — har en jättebra snöslunga men den storknade nästan när den skulle ta’ sig igenom trettio centimeter snö.

Idéerna för maträtter som inte genererar allt för mycket disk är på upphällningen, men jag kom just på att armenisk soppa är en enkel enkärlsrätt — det får det bli i morgon.

8 kommentarer:

  1. Man tänker aldrig på hur det är att vara utan vatten innan man verkligen står där, vattenlös. Inte alls så enkelt men naturligtvis så är det kanske t.om. en välsignelse mitt i allt att vi har fått mycket snö just nu. Fast det gillar ju inte Åskar förstås.

    Karin

    SvaraRadera
  2. Karin,
    Jag är ju ändå rätt van vid att varken ha vatten eller avlopp, eftersom jag bott varenda sommar i hela mitt liv i stuga utan vatten och avlopp. Men nog ser jag fram emot att få vattnet tillbaka.
    Nej, älsklingen håller sig inne. Tur att han har torrtoa, och inte lärt sig spola som en del andra katter.
    M

    SvaraRadera
  3. Tur att du är härdad, Margaretha! Och att snön ser hyfsat ren ut.

    SvaraRadera
  4. Olgakatt,
    Ja, nysnö är ju perfekt i det här operfekta läget.
    Och tur att vi inte är en barnfamilj, som det nu är går det i stort sett bara åt dricksvatten till ett par koppar te och kaffe om da'n.
    Margaretha
    som ser fram emot att få duscha

    SvaraRadera
  5. Man tänker inte på att vara tacksam för att man kan spola vatten direkt ur kranen eller tända ljuset när det är mörkt förrän strömmen går.

    Hoppas att det löser sig för dig - jag tycker det verkar som om du har en ängels tålamod. Jag deppar ihop direkt när sånt händer och vill bara åka iväg någonstans där allt fungerar som vanligt.
    Ingrid

    SvaraRadera
  6. Skulle det inte va enklare att gå ut och äta eller ta in på hotell. Det verkar onödigt och hålla på och bära snö och vatten hela dagarna.

    SvaraRadera
  7. Det här verkar vara en följetong utan slut. Vilket jobb för att få vatten. Du har verkligen tålamod till tusen. Jag skulle nog ha gett upp vid det här laget. Säger som Olgakatt - tur att snön verkar vara relativt ren.

    SvaraRadera
  8. Ingrid,
    Nej, jag har inga som helst gemensamma egenskaper med änglarne. Men om jag ändå inte kan påverka en situation är det lika bra att acceptera den. Om det är för att jag är tråkig och fantasilös eller om det beror på bristande energi, låter jag vara osagt.
    Det är lätt att ta' alla bekvämligheter för givet - kanske är det nyttigt att bli påmind om hur bra vi har det.

    Malena,
    Välkommen till mitt hörn av bloggoversum.
    Det finns en mängd anledningar till att ditt förslag är ogenomförbart, en av dem är att det är näst intill omöjligt att ta' sig från huset med rullstol, just nu. Dessutom är det lika svårt att hitta ett lämpligt ställe att åka till.
    Det går ingen nöd på oss här hemma.

    Anne-Marie,
    Hur gör man när man ger upp?
    Visst är det segt, men förhoppningsvis blir det fixat på måndag - om det inte är ett fabrikationsfel på den nya pumpen - då får vi vänta på en ny.

    Margaretha

    SvaraRadera