onsdag 9 februari 2011

Det trummar

Och jag försöker, utan att lyckas, få syn på hackspetten, eller är det kanske en spillkråka? Jag har läst mig till att gröngölingarna sällan trummar, så valet står nog mellan de två förstnämnda.

Jag vet helt säkert att det inte är den här krabaten, en red-shafted flicker, för den finns inte i Sverige. Jag hittade bilden hos Guten-berg i boken “The Woodpeckers” från 1901, av Fannie Hardy Eckstorm. Boken är intressant även om man, som jag, inte kan mycket om fåglar kanske i synnerhet då, eftersom den är skriven på ett lättfattligt vis.


Solen skiner och småfåglarna sjunger, vilket får det att kännas en aning vårlikt, även om termometern sjunkit till -16°. Och kallare ska det bli SMHI lovar ner till -20° till helgen. Den översta tippen på snödropparna som jag skymtade i går, har försvunnit. Jag misstänker att det kan skyllas både på kylan och alla gubbar som trampar runt kring brunnen.
För trampar runt gör de, elektrikern i morse, och nu har vi två rörmokare som, hoppas jag, lägger sista handen vid installationen.

Förstå sig på blogger den som kan (eller är det min dator den här gången) delar av texten förblir i den storlek och färg jag valt, men bara delar.

8 kommentarer:

  1. Jag har precis svurit över att det blev understruket allt jag lagt in på min sida, helt omöjligt att ta bort. Skrev av allt på vanligt papper, suddade på bloggen, skrev in det igen. Suck. Man begriper´t inte.
    Och KALLT ser jag också att du kommer få. Kanske vi med här i storstan. Var la jag långkallingarna...?

    SvaraRadera
  2. Jessica,
    Just som jag trodde att jag listat ut hur jag skulle lura blogger - så blev det fel igen! Ja, ja, får väl vara glad att det överhuvudtaget går att lägga ut inlägg. Vara tacksam för det lilla.
    Margaretha
    som inte ens lagt undan
    långkallingarna

    SvaraRadera
  3. Jessica,
    Just som jag trodde att jag listat ut hur jag skulle lura blogger - så blev det fel igen! Ja, ja, får väl vara glad att det överhuvudtaget går att lägga ut inlägg. Vara tacksam för det lilla.
    Margaretha
    som inte ens lagt undan
    långkallingarna

    SvaraRadera
  4. Vi var ute på promenad idag MM och jag, solen strålade men vinden var iskall så vi frös hela tiden. Fick i alla fall några vårvinterbilder...

    Vad beträffar Blogger så är det helt hopplöst ibland. Jag vågar inte röra någonting längre eftersom just det här med olika höjd på texten inträffade i något inlägg för ett tag sen när jag skulle ändra font. Fanns inte något jag kunde göra åt det hur jag än försökte...
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
  5. Glömde att säga att jag inte kan Förhandsgranska. Kan du det? Inlägget kommer upp en sekund och sen försvinner det igen. Så jag får publicera inlägget, redigera, publicera, redigera etc.etc.
    Ingrid

    SvaraRadera
  6. Här blev det faktiskt rätt skönt på eftermiddagen, men nu är det kallt igen, -9°.

    Blogger är utomförträffligt om man vill uppöva sitt tålamod.

    Jag har inte förhandsgranskat se'n jag började blogga. Nu har nog funktionen blivit bättre - men då hade man ingen glädje alls av den. Ska prova nästa gång jag skriver ett inlägg.
    Margaretha

    SvaraRadera
  7. Men så kallt ni har. Snödropparna får göra ett nytt försök litet längre fram. Din dator verkar ha en egen vilja. :) Fåglar kan vara svåra att se ibland. Vi hade massor med fåglar i Enebyberg som kom till fågelbordet på vintern. Det var både mer vanliga fåglar och ibland litet mer ovanliga sorter. Här i USA har jag aldrig riktigt lärt mig fåglarna som jag gjorde i Sverige.

    SvaraRadera
  8. Anne-Marie,
    Det är lite fram och tillbaka med temperaturen. Just nu snöar det och är inte mer än -4°, men det ska som sagt bli rejält kallt till helgen. Tur att de flesta växter är tåliga - de tycks dra täcket över huvudet och sova vidare när de märker att vintern inte vill ge sig.
    Det är knepigt med fåglar - det är inte många som är gemensamma för Europa och Amerika. Så man får börja från början om man flyttar från en kontinent till en annan. Jag har en bra amerikansk fågelbok - men fåglar har ju inte för vana att sitta stilla medan man letar i boken!
    Margaretha

    SvaraRadera