tisdag 8 februari 2011

En solig dag


Nysnö ovanpå isen i vår backe gjorde att valde att fotvandra till en närbutik för att inhandla några nödvändiga matvaror. Går man på den gamla banvallen, numera cykel- och vandringsled, är det inte så långt.

Men bara att att sig från huset till banvallen visade sig vara konditionsbefrämjande gymnastikpass. Av någon anledning sjönk min högerfot igenom skaren (tung gasfot?), och jag hade snö upp till knäet, medan vänsterfoten inte gick igenom. Det resulterade i en märklig låghalt gång, som gjorde att jag ångrade att jag valt den vägen.

Väl på banan, gick det något bättre, även om jag insåg att jag inte behöver gå på gym för att träna, så länge jag har en dryg decimeter snö att pulsa i.



Det var ett makalöst vackert promenadväder, så vackert att två män satt sig utanför korvburen med sin lunch.
Halvägs hem fick jag lift med en granne, och kunde konstatera att det var bakhalt i vår backe.


På bordets plats under magnolian, stod i går det här vidundret som tillsammans med miltals (OK, metervis) med slangar såg till att vi har rena rör nu. Men vatten har vi fortfarande inte. Jag hoppas att rörmokarna börjar sin dag här i morgon, jag såg att de var här och lastade av en del prylar på eftermiddagen.


7 kommentarer:

  1. Har du sett att du ditt inlägg har blivit dubblerat?
    Underbara bilder, men jag förstår att det var kämpigt att pulsa i all snön. Tur att du fick lift på hemvägen när du hade kassar att bära på!

    Jättejobbigt att fortfarande vara utan vatten, hoppas att det ordnar sig så snart som möjligt!!!
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
  2. Ingrid,
    Det är andra gången på några da'r som ett inlägg förmerar sig - fast förra gången blev det tre inlägg av ett. Jag vet inte om det är den här uschliga lilla datorn, eller om det är mina fingrar som går vilse.

    Rörmokaren ringde och sa' att han kommer i morgon bitti - så förhoppningsvis får vi vatten i morgon.
    Margaretha

    SvaraRadera
  3. Kul att följa med dig på din promenad. Ni har verkligen mycket snö! Att gå i snö kan verkligen vara kämpigt, framför allt om man sjunker ner i snön. Bra att du får dit rörmokaren.

    SvaraRadera
  4. Ett stycke vardagsdramatik med mycket vacker omramning. Om man bortser från Stora Slangmonstret då... Men man hoppas att det gör sin tjänst. Vara utan vatten är ett gissel.

    SvaraRadera
  5. Anne-Marie,
    Ja, snön räcker till! Ändå har vi nog mycket mindre än resten av Sverige.
    I dag händer det saker i brunnen, så jag hoppas vi har vatten före kvällen.

    Mira,
    Och en slang har gubbarna glömt, ligger nu översnöad och stelfrusen.
    Fick reda på av rörrensarna att vi har dubbelt så mycket vatten per minut, än vad som anses för normalt - så fungerar bara det elektriska går det ingen nöd på oss - gott är det också.

    Margaretha

    SvaraRadera
  6. Så fint du har det runtomkring dig. Inte ens då det var snö här var det i närheten av mängden som syns på dina foton. Saknar snön som lyser upp i mörkret. Nu har jag bara en grå-brun kulle utanför fönstret. Tonvis av flis fyller trottoarer och cykelbanor. Allt är grått och smutsigt. Snö är så mycket trevligare tycker jag.

    SvaraRadera
  7. Åsa,
    Jag är så glad att jag bor där jag bor. Även om det finns nackdelar med att bo som vi gör så överväger fördelarna. Som att snön praktiskt taget ser ut som snö ända tills den försvinner.
    Margaretha

    SvaraRadera