tisdag 1 februari 2011

Rationellt


får man väl ändå betrakta det som, att förlägga alla förtretligheter till samma vecka (på ett ungefär).

Datorerna är nog avlusade — men lider fortfarande av sviterna av ohyran. Så jag pillar efter bästa förmåga med inställningarna på apparaterna. Det ta'r på krafterna och jag inser med glädje att det är dags för eftermiddagsteet.

Men glädjen blir inte så långvarig — finns inget vatten i kranen! Naturligtvis inträffar det här så sent att rörmokaren stängt butiken för dagen och sitter i en bil på väg till sta'n. Jag talade med hans mamma som lovade att han kommer i morgon bitti, vilket betyder att jag blir tvungen att väcka tuppen i morgonbitti, eftersom det är en morgonpigg gosse.
Tittar ut på all snön och tänker på de berömda orden ur "The Ancient Mariner":

Water, water, every where,
Nor any drop to drink.


Nåja, får väl erkänna att liknelsen haltar betänkligt, men likväl stod jag där utan vatten och kände hur teabstinensen kom allt närmare. En termos i ryggsäcken, och en promenad på en glashal väg till verksta'n för att hämta vann, blev lösningen på problemet.
Nu när tebehovet är tillgodosett kan jag återvända till bloggosfären och grunna över alla datorns obegripliga nycker. Som till exempel att jag inte kan bestämma färg och storlek på texten i inlägget längre.

10 kommentarer:

  1. Vilket tålamod du har, jag skulle klättra på väggarna om det hände mej.
    Hoppas att du fixar datorn snart och att du oxå får vatten.
    kram

    SvaraRadera
  2. Är det inte det ena så verkar det vara det andra. Känner igen det där. Hoppas nu verkligen att din dator återfår hälsan och att du har vatten snart.

    SvaraRadera
  3. Du verkar vara mycket stoisk till din natur! Eja vore jag likadan....
    Får man tillönska dig en god dag?!

    SvaraRadera
  4. Pia,
    Om det hjälpte att klättra på väggarna vore jag den första att bestiga varenda vägg inom synhåll.

    Anne-Marie,
    Ja, det är livets vanliga ketchupeffekt - kan bara hoppas att det följer en lååååång raksträcka utan problem se'n.
    Det är pumpen som lagt av (vi har eget vatten) så det blir nog en kostsam historia, och vatten får vi vänta på ett par da'r.

    Lisette,
    Jo tack, jag är mer än tillgänglig för välgångsönskningar just nu!
    Tror inte att jag är särskilt stoisk - men att hetsa upp sig ta'r på krafterna, och jag har lärt mig att hushålla med den energi jag har.

    Margaretha

    SvaraRadera
  5. Rena rama backen upp alltså? Men med ett steg i taget är du snart på krönet och sedan släpper du på...! Jag hoppas verkligen att du snart är där, med full fart.

    Här fungerarar allt, förutom möjligen jag som är lite småseg och har en aning ömmande hals. Bokcirkel ikväll... den tänker jag ändå inte missa. Envis har jag alltid varit.

    SvaraRadera
  6. Och så tar det så på krafterna att klättra på väggarna...

    SvaraRadera
  7. Ailas,
    Jorå, nog kommer det att gå snabbt utför när räkningen på pumpen kommer! Lika snabbt utför som när vår backe fryser på och kälke är det enda fordonet som klarar backen - utför.
    Hopps bokkvällen blir trevlig och halsen bättrar sig!

    Ninna,
    Det är bara att erkänna att jag varken har lust eller kraft till väggklättring.

    Margaretha

    SvaraRadera
  8. Som väl är har jag en svärson som är fantastisk på datorer. När något inte funkar ringer jag bara till honom och så tar han över min dator och fixar allting på nolltid. (Hur man kan göra det 17 mil bort övergår mitt förstånd). Fixar han inte det måste jag köpa ny dator...

    Här är det väldigt vanligt med strömavbrott och då stänger vår bypump av. Därför har jag alltid vatten stående i en hink i badrummet och i flaskor i förrådet. Tur att du kunde dricka ditt te till slut i alla fall...
    Ingrid

    SvaraRadera
  9. Hade du haft nysnö kunde du kanske fixat vatten den vägen men i alla fall här är snödrivorna nu mer svarta än vita.
    Datorstrul är pest! Som tur är bråkar våra macar mycket sällan och virus eller trojaner har vi aldrig märkt av trots att vi uppenbarligen fått virusmejl ett antal gånger från folks pc. Macar har bättre immunförsvar. Trots det skyddar vi oss med både brandväggar och anti-virusprogram för säkerhets skull.
    Apropå vatten så gick mitt minne till min barndoms förste idol - Tommy Steele! Jag har hittat ett youtube-klipp som jag ska lägga ut på min blogg till förnöjelse(?) för alla som är tillräckligt gamla.

    SvaraRadera
  10. Ingrid,
    Så förutseende var inte jag att jag skaffade barn, barnbarn eller ingiftringar som kunde fixa min dator. Så dags att tänka på det nu!
    Det var en tid när vi också var beredda på att, den då gemensamma pumpen tog en paus - men det var länge se'n och vi har glömt bort att ha vatten i beredskap. Vår pump slår också av vid längre strömavbrott, men det har blivit glesare även mellan dem.

    Olgakatt,
    Vår snö är relativt ren, så jag använder den till diskvatten och att spola toaletterna med.
    När jag skaffade min första dator för snart 20 år se'n, visste jag inte ett dugg om datorer (som om jag gör det nu!), och lät mig vägledas av fars barberares son, som arbetade med datorer. Se'n har jag fortsatt med samma firma av bara farten. Trots allt har jag inte drabbats mer än en gång tidigare.

    Margaretha

    SvaraRadera