lördag 5 februari 2011

Grattis Johan och Tage!

Johan Ludvig Runeberg
5 februari 1804- 6 maj 1877

Vad vore en Runebergsdag utan Runebergstårtor? Fredrikas hemliga recept är inte längre hemligt. Här finns några filmsnuttar som visar hur tårtan bakas.

Bilden har jag stulit från nätet

Trenne råd gav modern åt sin dotter:
att ej sucka, att ej missnöjd vara
och att icke kyssa någon gosse. -
Moder, om din dotter icke felar,
icke felar mot det sista rådet,
skall hon fela mot de första båda.

J. L. Runeberg



Tage Ivar Roland Danielsson
5 februari - 13 oktober 1985

Jag tänker, alltså gör jag mig till.
(Tage Danielsson: Bok. Stockholm 1965 (första utg. 1963), s. 25)

8 kommentarer:

  1. Halv poäng för Tage, Johan gick jag bet på. Tage D var ett verkligt geni och jag älskar hans böcker. En del av Fänrik Stål har man ju i ryggmärgen men, om det är Hasse eller Tage minns jag inte, travesteringen av Sven Duva är ju underbarare än originalet - han älskade och slog ihjäl av samma dumma skäl! Och sen ilade han bort i en svart Volvo sport...
    En av mina systrars klasskamrater fick frågan på en litteraturlektion vem som var Fritiofs älskade. Svar: Carmencita!

    SvaraRadera
  2. Om jag kunde förstå varför det blev tre inlägg när jag klickade en (1) gång.
    Nej, den gode (?) fänriken har jag lite svårt för, och kan bara de vanligaste (fel)citaten. Däremot kan jag fortfarande det mesta av Bonden Paavo och en del andra dikter.
    Finns det någon som inte älskade Tage? Han var ju i en klass för sig.
    Men visst älskade väl Fritiof sin Carmencita!

    SvaraRadera
  3. Säkert lika mycket som Ingeborg. Och redan då, på 1960-talet hade nog Carmencita hunnit gå om Ingeborg i allmänbildningens tio-i-topplista, skulle jag tro. Till litteraturlärarens fasa.

    SvaraRadera
  4. Glömde tacka för den härliga videon! Verkligen fyndigt och aktuellt klippt!
    Tycker o-katt som håller sig inomhus i dag när stormen viner

    SvaraRadera
  5. Man lär sig mycket genom att hälsa på hos dig! Inte visste jag att det fanns särskilda Runeberstårtor och inte hade jag hört Tage D. i En Glad Amatör.

    Kom ihåg att vi fick läsa Bonden Paavo i småklasserna i flickskolan och jag led med honom. Inte heller gillade jag "Flickan kom från sin älsklings möte" - bara elände...

    Roligt att lyssna på videosnutten, och så skickligt klippt av den som lagt in den!
    Ingrid

    SvaraRadera
  6. Olgakatt,
    Frågan är om dagens skolungdom vet vem Carmecita var.

    Ingrid,
    Jag har "alltid" vetat att det finns Runebergstårtor och Gustav den VI Adolf bakelser - men inte smakat någondera - och när jag lärde mig det har jag ingen aning om. Kanske får pröva att baka några Runebergare, de verkar lite mazarinaktigt goda.
    Det är nog mycket som skrevs på den tiden som kan vara svårt att ta till sig i dag - den käre farbror Zacharias har en del pärlor, men fältskären har jag lite svårt för.

    Margaretha

    SvaraRadera
  7. Tage Danielsson var otroligt begåvad. Verkligen synd att han gick bort i "förtid". Hans och Hasse Alfredssons samarbete var en epok tycker jag i svensk underhållningshistoria. Visste inte att det fanns Runebergstårtor.

    SvaraRadera
  8. Anne-Marie,
    Visst var han suverän! Ja, han var alldeles för ung när han dog - ändå hade han nog uträttat mer under de år han levde, än många som blir dubbelt så gamla som han.
    Margaretha

    SvaraRadera