lördag 19 februari 2011

juveler och svampar

eller språkliga godbitar

I vårt datoriserade tidevarv sprids recept sekundsnabbt över jordklotet — men kokboksförfattare och receptskribenter har nog i alla tider låtit sig inspireras av andra länders matvanor (och ibland plagierat recept rakt av).
Gems har jag stött på lite då och då, både i receptsamlingar och engelskspråkig litteratur, men eftersom jag inte är någon muffins fantast har jag aldrig provbakat.
Nu hittar jag gems också i “Vegetarisk kokbok” och tycker kanske att man hade kunna ge bakverket ett svenskt namn, inte bara några förklarande rader.

Gems
Gems är ett ojäst bröd och används mycket, särskilt i Amerika, som frukostbröd. Det är hälsosamt och därjämte vid rätt tillagning mycket välsmakande. Vid tillagandet av gems bör först och främst iakttagas, att alla ingredienser äro så kalla som möjligt och att att tillredningen försiggår på kallt ställe. För det andra bör iakttagas, att smeten piskas med metallvisp länge och med kraftiga slag, så att rikligt med luft inarbetas i smeten. Äggvitorna, som användas, piskas mycket hårt och nedskäras med försiktighet. Gems gräddas i munkpanna, som upphettas starkt innan smeten ihälles, varefter pannan insättes i varm ugn. När smeten hälles i pannan, kan däri nedblandas frukt av olika slag, okokta eller kokta äpplen, urkärnade körsbär, jordgubbar, russin m. m.

Grahamsgems
2 ägg
½ lit. gräddmjölk
3 hg, fint grahamsmjöl
Salt, 1 msk. socker.

Äggulorna piskas väl med sockret och saltet och blandas därefter litet i sänder med den kalla mjölken under mycket kraftig vispning. Så småningom tillsättes mjölet under långa och kraftiga visptag, så att luft inarbetas i smeten. De på kallt ställe förvarade äggvitorna piskas till hårt skum och nedskäras till sist försiktigt i smeten. En munkpanna upphettas, smörjes och fylles till hälften med smet, varefter den insättes och gräddas omkr. 20 min. Gemsen uppläggas helst på ståltrådsgaller, tills de skola serveras. Uppläggas då på skål med tårtpapper. Serveras med fördel som frukostbröd.
***
När jag läser det här receptet slår det mig att det påminner mer om ett recept för yorkshirepudding eller popovers än muffins, kanske blir jag tvungen att prova det.

Första gången jag stötte på ordet svamppåse i en bok, tog det mig en stund att inse att det inte var en påse med ätbara svampar, utan en gummipåse att förvara sin tvättsvamp i. Något jag inte ens vet har förekommit i Sverige.
I “Vegetarisk kokbok” hittar jag ett recept på svampkaka — här har man valt att översätta, men nog tycker jag att det blir tokigt att översätta “sponge cake” med svampkaka. För mitt inre öga ser jag ett bakverk med kantareller och flugsvampar, och mina smaklökar krullar ihop sig. Så här på rak arm kan jag inte tänka ut någon riktigt bra översättning som talar om hur konsistensen är beskaffad — kanske skulle jag bara kalla den för Amerikansk (socker)kaka.

Svampkaka
5 ägg
1 hg. strösocker
1 hg. mjöl
Skalet av 1 citron

Äggulor och socker röras omkr. ½ tim. eller tills de äro vita. Därefter tillsättes det rivna citronskalet samt det siktade mjölet. Äggvitorna piskas till hårt skum och nedskäras till sist. Massan hälles i en smord och brödbeströdd form och gräddas i ej för varm ugn omkr. ½ tim.

5 kommentarer:

  1. Känner spontant att jag skall be att få låna tillbaka min munkpanna som jag gav åt min dotter för ett tag sedan. Intressanta recept helt utan jäsmedel.
    Svamppåse att förvara sin tvättsvamp måste väl vara för luffan, den egyptiska tvättsvampen som är på återkommande. Jag tvättade mig med en sådan när jag var barn och jag försökte också mig på att odla den under senaste sommar men med bristande framgång.

    Karin
    som egentligen är i färd med att söka upp korvreceptet i din blogg. Är på hugget idag och skall förbereda bönorna. Hasselnötterna har just tagits fram ur frysen..

    SvaraRadera
  2. Det första jag lärde mig baka som 8-9-åring var just "Svampkaka". Den kallades väl så eftersom den blev lite grynig då det inte är något fett i.

    Jag lyckades alltid med den men jag kommer ihåg att det var ett evigt vispande - det fanns ju inga elvispar på den tiden! Så för mig har den aldrig varit förknippad med några kantareller :-)!

    Sockerkakan är utmärkt till tårtbottnar. Kul med inlägg som lockar fram minnen från min barndom!
    Ingrid

    SvaraRadera
  3. Karin,
    Amerikanska recept på gems, förordar muffinsformar, så om du inte har hjärta att ta' tillbaka munkpannan får du nöja dig med sådana.
    Tvättsvamp har jag aldrig haft - jag är uppväxt med tvättlapp, vilket jag först i vuxen ålder förstod var osvenskt. Många amerikanska vänner har blivit så glada när de besökt mig, därför att jag har varit den första svenskan som hållit med tvättlapp.

    Ser fram emot en bönkorvsrapport!

    Ingrid,
    Att vispa något en halvtimme (åt samma håll) överläts nog ofta åt barn och pigor.

    Margaretha
    som har fle gamla recept på lut

    SvaraRadera
  4. jag har aldrig gillat sponge cakes, de smakar för mycket ägg. men det ät jätteroligt att läsa om dina gamla kokböcker. mera!
    hugz

    SvaraRadera
  5. Debbie,
    Det kommer mer - jag lovar.
    Jag ska nog inte uttala mig om den här sortens bakverk - det är inte min avdelning. Jag kan i nödfall äta en bit av artighet om jag blir bjuden, men det är ju inget jag frivilligt ger mig in på.
    Margaretha

    SvaraRadera