fredag 19 november 2010

Dialog


Vuxna ska lyssna på barnen, hör jag på radion i dag.
Är det inte så att vi alla ska lyssna till varandra?
Barn på vuxna.
Vuxna på barn.
Sjuka på de friska och de friska till de sjuka.
Politiker till folket — fast de vete hunnan om folket ska lyssna på politiker.
Jag kan bli lite trött på att vi delar in hela världen i olika kategorier med vattentäta skott emellan oss.
Jag älskar barn, säger någon — jag älskar gamla hör jag från en annan. Inte sjutton tycker jag om någon på grund av deras ålder.

8 kommentarer:

  1. Håller med, håller med....
    love,
    Q

    SvaraRadera
  2. Nu hände det igen. Jag utbrister högt för mig själv när jag läser ditt inlägg "Så klok du är, Margaretha!" Och nu, när jag klickar mig fram för att kommentera, ser jag att fler tycker precis samma sak :-)

    Kanske handlar det inte alltid om just klokskap utan helt enkelt om en sund och empatisk syn på våra medmänniskor. Men visst är det märkligt hur så många delar in, klumpar ihop och värderar andra människor utifrån en slags generell skala.

    SvaraRadera
  3. Tre personer som håller med - vi kanske kan reformera världen!
    I grund och botten handlar det nog om respekt för sina medmänniskor, och att inte tro att man är normgivande.
    Margaretha

    SvaraRadera
  4. Jag vill vara med om reformationen!
    Du har så rätt, vi skall alla respektera varandra för den människa vi är obeoende av ålder eller annan status.

    Karin

    SvaraRadera
  5. Vi ska lyssna på varandra, javisst. Men det är svårt för en som är pratglad. Jag får ständigt säga till mig själv att inte prata själv så mycket eller falla folk i talet. Men jag börjar bli bättre på det på gamla dar, så hopp finns...

    Men det är sällan vuxna ger sig till tåls att lyssna på barn, eftersom det tar lite längre tid för dessa att formulera sig. Det behövs nog att påpekas lite extra ibland!

    SvaraRadera
  6. Karin,
    Klart du ska vara med!

    Ingrid,
    Jag tror nog att vi alla pratar för mycket ibland, men som du säger, kanske vi bättrar oss på gamla da'r - jag hoppas det!

    Att inte lyssna till någon är ett alltför vanligt vapen när man vill frysa ut någon, så förhoppningsvis ska vi vuxna kunna gå före med gott exempel och lyssna till ALLA!

    Inte bara barn behöver mycket tid för att uttrycka sig, tänk på alla töliga vuxna som berättar evighetslånga historier utan att någonsin komma till poängen - då är det en konst att lyssna uppmärksamt!

    Chris,
    Jag ser = hör!
    Ja, man lyssnar nog med hela kroppen.

    Margaretha

    SvaraRadera