torsdag 11 november 2010

En kolorerad ko

Illustrationen i "The Lark" 1895

I never saw a purple cow
I never hope to see one;
But I can tell you, anyhow,
I'd rather see than be one!

Gelett Burgess (1866-1951) var förutom poet och författare, även konstnär och konstkritiker. Den här lilla versen skrev han för "The Lark", en humoristisk tidskrift som han och hans vänner grundade 1895. Här tillät han sin talang för nonsensvers att blomstra. Versen blev så populär att Gelett Burgers senare i livet skrev:

Ah, yes, I wrote the "Purple Cow"—
I'm Sorry, now, I wrote it;
But I can tell you Anyhow
I'll Kill you if you Quote it!

Ett inlägg jag skrivt med fara för mitt liv!

6 kommentarer:

  1. Kor får man aldrig nog av! Tror jag!:)
    Med tanke på det här med fara för livet så kom jag plöstligt på att jag en gång i lagtinget, stod upp och propagerade att "fastän jag inte var född bakom ko-rumpan, så fattar jag nog ändå". Ärendet handlade om jordbruk, ekologiskt sådant. Det blev fart under galoscherna på en av de andra ledamöterna som skällde ner mig för allt vad tygen höll. Hon tog åt sig och tyckte att jag var oförskämd. Där låg jag riktigt risigt till...:) Sällan har jag varit med om någon som har varit så arg...
    Karin
    som var glad att hon överlevde

    SvaraRadera
  2. Jag tror inte att du behöver oroa dig såvida du inte tror på spöken. Det var ju ganska många år sen han dog...

    Pettas: Man måste vara försiktig när man umgås med bönder, haha!

    Kramar till er båda från Ingrid

    SvaraRadera
  3. Karin,
    Jag har också varit med när folk missuppfattat varandra, tagit illa vid sig och blivit topp tunnor. Inte alltid lätt att navigera, varken i skrift eller tal. Då är det ju bättre att stå öga mot öga så att man kan reda ut det på en gång - fast det kanske inte gick just den här gången. Nåja, det väsentliga var att du överlevde!
    Margaretha
    som har en svajig uppkoppling i kväll, har försökt skicka det här i över en timme - gäller att passa på de korta stunder jag kan komma ut

    SvaraRadera
  4. Hallå Ingrid,
    din kommentar har tydligen legat och svävat i etern medan jag varit avsnörd från livet där ute.
    Men tänk om Gelett ordnade det så att barn och barnbarn i det oändliga håller reda på vem som citerar honom?

    Margaretha
    som skyndar att trycka på brandgula knappen

    SvaraRadera
  5. Vem var det som krafsade på fönstret nyss???

    SvaraRadera
  6. Mira,
    Det var det jag misstänkte - vedrgällningsuppdraget har gått i arv.
    Margaretha
    som inte vågar titta efter

    SvaraRadera