tisdag 2 november 2010

Musbus


Transportrullstolen ligger alltid i bilen — det har den gjort i flera år. I fredags använde vi den senast, då var dynan intakt. I dag ser den ut så här. Kan inte påstå att jag var särskilt trakterad av tanken på att ha en mus som passagerare nu när vi skulle ut på vift. Så jag lät dörren stå öppen medan jag lastade i bilen. Om det betydde att jag fick fler fripassagerare, eller om den hungrige gynnaren gav sig av, vet jag inte. Ingen gav sig till känna under färden. Men jag såg att den hade gnagt på ena bilbältet.
Kanske kan jag erbjuda den min gamla cykel som jag aldrig använder.

6 kommentarer:

  1. Hoppeligen så tog den cykeln. De små gynnarna brukar också gnaga på elkablar där de kommer åt. Vi är fortfarande härligt befriade från de små marodörerna; knackknack, ta i trä. Vår källargrundshermelin tycks sköta saneringen perfekt.
    Karin

    SvaraRadera
  2. Men, herrejösses tänk om den dyker upp när du är ute och kör!

    SvaraRadera
  3. Oj, bara den inte tuggar sönder viktiga kablar i bilen!
    Kör försiktigt!

    SvaraRadera
  4. Karin,
    Får väl ta' älsklingen med på utfärderna i fortsättningen. Såg mer spår av de små liven i garaget, så jag blir nog tvungen att göra en insats där och avlägsna allt de kan tänkas gnaga på - vilket väl egentligen är allt!
    Inne har jag i alla fall inte märkt några husmusockupanter.

    Renée,
    Ja, vad gör man när tandläkaren väntar? Hoppas att den är skrajare för mig än jag för den.

    Karlavagnen,
    Tuggade sönder kablar gjorde de redan för ett par år se'n - rena turen att jag upptäckte det innan de var helt av! Nu tittar jag efter med jämna mellanrum att de är ognagda.
    Fast det här var första gången som jag sett spår efter dem i bilen.

    Margaretha

    SvaraRadera
  5. Möss i bilar verkar inte riktigt vara den bästa kombinationen. Hoppas att du blir av med den lilla "rackaren". Har hört att "mothballs" (känner mig inte glad att jag inte kommer på det svenska ordet men så är det ibland) skall vara något som möss inte tycker om.

    SvaraRadera
  6. Anne-Marie,
    Nej, det är inte kul eftersom de förstör så mycket. Eftersom jag handlade mat, var jag noga med att dra ihop dragkedjan på alla väskor - men det hindrar förmodligen inte en hungrig mus.
    Malkulor luktar förfärligt, naftalin, så det kan jag förstå att de inte gillar - problemt är att jag inte heller tycker om det. Pepparmintsolja håller dem också på avstånd, så jag funderade på om jag ska dränka in bilen i det - då kommer det att stå en sky av polkagrisdoft kring både mig och bilen! Bättre än naftalin.
    Margaretha

    SvaraRadera