fredag 25 mars 2011

Det är skillnad på våfflor och våfflor

Peasants Eating Waffles in a Tavern on a Feast Day, 1693
Jan Brueghel the Elder

Redan på väg upp från brevlådan kunde jag konstatera att ett av våra husorgan hade en våffelbild på första sidan. Säkerligen kommer också många bloggare att dela med sig av sina våffelrecept och berätta varför vi äter våfflor just i dag. Så den kulinariska sidan av våffeldagen lämnar jag med varm hand åt de matkunniga.
Mitt matintresse är mer teoretiskt än praktiskt. Jag är inte särskilt förtjust i våfflor, men när jag hittar recept som avviker från de vanliga, blir jag nyfiken och vill jag gärna prova. Så det fick bli våfflor till efterrätt i dag. Receptet kommer från Stina Billings “Kostråd i ransoneringstider” (sist i inlägget).

våffla, t. ex. Spegel 1712: wåfla, 1730: socker-wåfflor, Lind 1749 (jämte -a-); sv. dial. (jfr dock Lyttkens-Wulf 1889) o. ä. sv. även (i ä. n sv. i regel) vaffla, t. ex. 1642, O. v. Dalin, _ _ _
da. vaffel, från ty.: lty. wafel, varifrån ty. waffel o. eng. waffle, avledn. av ett ord motsv. ty. wabe, honungskaka (fhty. wabo, -a), till roten i väva; på grund av våfflans likhet med en honungskaka; jfr mhty. wift, tråd o. honungskaka (se väft).
Valda delar av Elof Hellquists förklaring

Pariservåfflor, även kallade franska våfflor, gör jag i bland, fast jag brukar ha (bitter) chokladkräm emellan för att det inte ska bli för mesigt. Bilden från nätet, där det också finns gott om recept på dylika våfflor.

Våffelväv lämpar sig utmärkt till handdukar, därför att de blir en porös väv som suger bra. De här handdukarna är vävda i bomullsgarn 8/2, men cottolin och rent lingarn fungerar också bra.

Jästvåfflor

1 l. mjölk
2 ägg
350 gr vetemjöl
35 gr jäst
salt
socker

Äggen vispas med hälften av mjölken. Därpå ivispas mjölet, så att man får en jämn smet. Jästen röres ut med litet socker och blandas i. Lite salt tillsättes. Smeten får därefter stå och jäsa. Då den börjat jäsa, vispasden upp och gräddas i våffeljärn. Serveras varma med socker och sylt.

Eftersom jag aldrig har färsk jäst hemma värmde jag mjölken, för att få igång jäsningen — annars följde jag receptet till punkt och pricka, fast halverat, vilket gav elva våfflor.
Och resultatet då, undrar någon.
Inte alls dumt, jag blev glatt överraskad. Det blev lätta våfflor, som inte la' sig som en klump i magen. Eftersom de inte innehåller något fett, gäller det att smörja järnet väl. Våfflor som jag faktiskt kan tänka mig att reprisera.

Jag är tämligen säker på att jag haft ett våffelinlägg tidigare, med recept på en ovanlig våffla — men det hittar jag naturligtvis inte nu, eftersom jag är så dålig på att ettikettera mina inlägg.

Också en våffla

5 kommentarer:

  1. Jag konstaterar att det är helt onödigt att inhandla kokböcker i dagens läge. För på bloggen dräller det av intressanta recept att testa:D.
    Jag har fått hem choklad idag för att göra dina bars, så nu blir de till allra först att testa dem...sedan...

    Tack för tipset
    säger Karin

    SvaraRadera
  2. Karin,
    Ja, det bara dräller av recept på nätet - jag har lärt mig att det gäller att antingen kopiera eller notera var man hittade det, för det är snudd på omöjligt att hitta tillbaka annars.
    Spännande att höra vad du kommer att tycka om rutorna - om du lyckas förbättra dem. Jag gjorde mina i en kvadratisk 9 tums form - man kan säkert ha en aning större form, för de blev rätt höga.
    Margaretha
    Margaretha

    SvaraRadera
  3. Pariservåffla ser mumma ut, kan inte minnas att jag provat sådana. Jag föredrar de svenska våfflor som är lätta och krispiga. Amerikanerna får vara hur stolta de vill över sina, jag tycker de är för tunga och precis som du säger lägger de sig som en klump i magen.

    SvaraRadera
  4. Pariservåfflan låter verkligen god. Har aldrig provat den. Minns min mormors goda våfflor som jag åt som liten. De var precis så där lätta som våfflor "skall" vara.

    SvaraRadera
  5. Magdalena,
    Det är nog med bakverk som med allt annat, det går mode i dem. När jag var liten hörde pariesrvåfflor till varje konditoris standardsortiment.

    Anne-Marie,
    Du får väl baka pariesvåfflor och bjuda dina vänner - känner jag amerikanerna rätt, blir de förtjusta!

    Margaretha

    SvaraRadera