söndag 20 mars 2011

Lite sent ute


Det stora Vasaloppet, från Sälen till Mora, åktes i år för tionde gången. Segeräran och lagerkransen hemförde denna gång Anders Ström från Mora, som för niomilasträckan använde en tid av drygt 6½ timmar. Bilden t. h. visar Ström bredvid sin mor, omgiven av lyckönskande vänner.
Detta läser jag i Svenska Journalen n:r 11 14 mars 1931.

På nätet hittar jag en sida som handlar om Vasaloppet, där hittar jag under “unika lopp” följande notis:

1931: Första Mora-segern
Vasaloppet firade 10-årsjubileum när hemmasonen Anders Ström efter en heroisk spurt gav IFK Mora den första segern i niomilatävlingen. Anders Ström passerade hälsingen Hilding Olsson på upploppet och vann med sju sekunders marginal.

På ett annat ställe ser jag att den exakta tiden var 6.37.47 och kranskullan hette Anna-Britta Mattsson.
Eftersom jag inte håller reda på vem som vinner Vasloppet när och på tider, kikar jag i tabellerna och ser att första Vasaloppet vanns av Ernst Malm på 7.32.49 och förra året vann Jörgen Brink på 4.02.59.
Hur mycket snabbare kommer man att kunna åka?

Kommer att tänka på den gamla historien om mannen som tränade för Vasaloppet, men var lite bekymrad över matfrågan. En vän försöker lugna honom och säger: "det serveras ju blåbärssoppa efter vägen". Varpå mannen genmäler: "ja, men det är ju bara första da'n".

7 kommentarer:

  1. Bra fråga! Hur snabbt kommer man att kunna åka nittio kilometer. Det går fortare och fortare ju finare skidor man får fram...snart går de säkert på readrift

    tror Karin som egentligen tycker att man kunde åka i lugn och ro och ha tältet med sig ryggsäcken. Man hinner inte se någonting annars...annat än ev. blåbärssoppa

    SvaraRadera
  2. Karin,
    Motoriserade skidor?
    Jag som saknar all tävlingsinstinkt har lite svårt att förstå det här med att slå rekord. Men det finns nog de som inte ger sig förrän de kommit i mål innan de startat.
    Margaretha
    som föredra'r
    snöskor framför
    skidor

    SvaraRadera
  3. Ja, hur mycket snabbare kan man åka. Utan motor på skidorna finns säkert vissa begränsningar. Jag minns när Gunde svan började åka och använde fristilen och åkte ifrån alla andra. Och tänk när Stenmark vann allting och man ändrade reglerna bara för att han inte skulle få vinna hela tiden. Det var väl en svensk som vann Vasaloppet i år?

    SvaraRadera
  4. Otroligt att det har blivit sådan skillnad i tiderna. Skidor är inte min favorit. Minns fortfarande skolans utflykter på skidor med en ömmande moder som satt på en alldeles för mycket kläder, för man inte skulle frysa... Istället blev det michelin gubbe känsla och packad snö under skidorna.

    SvaraRadera
  5. Anne-Marie,
    Jag tycker inte att det är så mycket sport kvar i de olika grenarna när man börjar jaga tusendels sekunder genom olika tekniska lösningar. Både simmare och slalomåkare har kläder som ska minska motståndet - och säkert är de så inom de flesta sporter. Det måste ju ändå finnas en gräns för hur fort man kan springa och hur långt eller högt man kan hoppa. Vad gör man när man kommer dit? Hittar på nya regler, blunda medan du springer eller springa baklänges.

    Magdalena,
    Nej, även om jag åkt en del skidor i mina da'r - både utför och på längden, så är det inget jag uppskattar. För mig är skidor ett transportmedel, inte ett nöje.
    Att åka skidor med för mycket kläder (eller för lite, för den delen) och fel vallat när snön klibbar fast under skidorna är sannerligen inget nöje.

    Margaretha

    SvaraRadera
  6. Det är konstigt att det kan var så stor skillnad i tid i alla fall, trots bättre skidor och utrustning. Men gårdagens skidlöpare ägnade sig förstås inte enbart åt skidsport och träning som dagens...
    Ingrid, som inte kunde ta sig upp från skidorna när hon skulle ut och åka häromsistens och föll utanför dörren. Skidorna ställdes därför tillbaka sedan maken hjälpt henne av med dem...

    SvaraRadera
  7. Ingrid,
    Kanske är det mer allvar i tävlingarna i dag. För man har väl inte ändrat sträckningen?
    Jag har inte ens försökt åka skidor på den dag jag minns, det är mycket möjligt att det skulle gå för mig som det gjorde för dig, om jag försökte.
    Margaretha

    SvaraRadera