onsdag 23 mars 2011

Grattis Josef!

Josef Čapek
23 mars 1887 - april 1945
Josef till höger och hans bror Karel till vänster.

Josef var en Tjeckisk konstnär och författare som började sin konstnärliga bana med att studera vävning, men snart övergick till att studera konst i Prag.
Han var otroligt mångsidig både i sin konstutövning och sitt författarskap, och ofta samarbetade han med sin bror Karel som var författare och översättare.
Jag blev så glad när jag upptäckte att en av Josefs barnböcker finns att få tag på, så jag beställde den direkt. Hunden och kattens äventyr heter den på svenska, boken som är en klassiker i Tjeckien.
Såg också att några av broderns böcker finns att köpa, till exempel ”The Gardener’s Year”, den beställer jag nog en annan dag.

Han var en välkänd anti-nazist och fängslades och fördes till Bergen-Belsen 1939 där han dog bara några dagar innan de brittiska trupperna befriade lägret den 15 april 1945.

Skrev några rader om Josef Čapek för ett par år se'n, i det inlägget finns ytterligare ett par av hans målningar.






2 kommentarer:

  1. Så skön konst....den med regnbågen i all synnerhet.

    Karin

    SvaraRadera
  2. Karin,
    Jag gillar det egensinniga i hans konst.
    M

    SvaraRadera