torsdag 17 mars 2011

Den som gör en resa

har som bekant en del att berätta när resan är avslutad, och bara minnena återstår. Kanske inte alltid något av vikt — ofta är det väl så att det är roligare för resenären att minnas sin resa, än för de stackars åhörarna att lyssna på dammiga minnen. Fördelen med att skriva ned sina minnen är ju den, att läsaren väljer själv om han ska “lyssna” färdigt, eller gå därifrån.
Gårdagens minne genererade fler flygminnen. Som den gången jag skulle besöka vänner lite varstans i Staterna. Bokade man hela resan i Sverige och flög med samma bolag kunde man resa till överkomliga priser — kruxet var att ofta var det märkliga förbehåll kopplade till den sortens biljetter. Ibland var man tvungen att stanna ett visst antal timmar på en flygplats innan man flög vidare, andra gånger måste man mellanlanda någonstans även om det gick att flyga direkt.
Den här gången flög jag med ett Atlantabaserat bolag — och resrutten blev minst sagt märklig — och tröttsam. Från New Hampshire skulle jag till Utah, och då var det väl inte så stor omväg att flyga till Atlanta och där byta till ett plan till Salt Lake City. Men se’n började konstigheterna, efter besöket där skulle jag vidare till San Francisco, och blev då tvungen att flyga tillbaka till Atlanta för att kliva på ett plan till San Francisco. Från San Francisco är det inte så långt till Dallas i Texas, men — ni har väl redan räknat ut hur det blev — jag flög tvärs över hela kontinenten till Atlanta för att byta till ett flyg tillbaka till Texas. Därifrån skulle jag faktiskt till Georgia, så då var det helt naturligt att landa där igen.

Med alla dessa uppehåll i Atlanta, har jag ingen aning om vilken av gångerna en man som klev av flyget samtidigt som jag frågade om jag var svenska. Han kom framifrån första klass och jag bakifrån den mer anspråkslösa avdelningen när vi möttes i kabindörren. Han var inte berusad — men inte heller helt nykter. Varför han frågade just mig av alla blonda blåögda passagerare, om jag kom från Sverige, förstår jag inte — kanske var det mina flätor. Jag erkände på en gång och då frågade han mig om jag kände Lars Johansson i Bandhagen. Helt sanningsenligt kunde jag säga att jag inte gjorde det — då föreslog han att jag skulle äta middag med honom. Jag hade flera timmar på mig, och skulle mycket väl ha kunnat göra det, men sa’ att jag inte hade tid. Det är märkligt hur automatiskt, åtminstone jag, avböjer den sortens erbjudande. Efteråt tänkte jag att det skulle ha varit roligt att ha tackat ja — och få se hans min när han upptäckte att han bjudit en människa som varken åt kött eller nyttjade alkohol.

16 kommentarer:

  1. Jag hade garanterat också avböjt den inbjudan...
    Mina resor litet kors och tvärs över USA förmörkades för några årtionden sedan alltid av tvånget att bekräfta bokningen inom vissa timmar före avgång. Det var ofta svårt att komma fram på telefon och tidpunkterna låste möjligheter att röra sig fritt då det inte fanns mobiltelefoner. Vid ett tillfälle 1978 tvingades min mor och jag att åka i flera timmar i NY för att personligen inställa oss på SAS kontor för att bekräfta bokningen, detta efter att ha ringt upprepade gånger enligt instruktionen. Sen fick jag ett raserianfall när vi i mycket god tid kom till flygplatsen för att flyga hem och man i incheckningsdisken meddelade att vi INTE fanns med på passagerarlistan. Vi kom med efter min uppvisning men jag hade nog adrenalin rinnande ut genom öronen i flera dar av ilska. Jag visste dessutom att vi var först med att checka in och få vår placering planet. Vårt enda önskemål var att sitta så långt från rökarna det bara gick. Jo, så äckligt var det att flyga på den tiden att man var böckling innan halva resan gått. Gissa var vi satt! På första raden bakom rökarna. Personalens hämnd för mitt utbrott. Vi klagade hos kabinpersonalen som inget kunde göra, förstås. Men kanske var vår klagan en liten bricka i spelet som så småningom ledde till rökfria flygningar.

    SvaraRadera
  2. Olgakatt,
    Det var det enda raka att avböja - men det roar mig att lägga märke till hur automatiskt jag gör det. Inte bara jag förresten - min kompis och jag tog skydd i en portgång i London, när regnet öste ner, när en av killarna som tydligen arbetade på arkitektkontoret innanför erbjöd oss att komma in och dricka te. Kompisen tackade nej med ryggraden - och ångrade sig efteråt när hon insåg att det förmodligen skulle ha varit trevligt och ofarligt.

    När du säger det, så minns jag också det där med att bekräfta, fast jag aldrig haft problem med det eftersom jag alltid bott hos släkt och vänner - och det har alltid funnits någon nära en telefon som kunnat ringa.
    Skönt att man inte får röka på resorna längre - jag hörde talas om människor som inte kunde flyga därför att de blev dåliga av oset.
    M

    SvaraRadera
  3. Hua, det var en riktig resa. När jag rest till USA senaste tiden och försökt hitta billigast resa så är det alltid resor som flyger med 4-5 eller fler destinationer innan man når fram som är billigast. Jag får inte riktigt ihop det. Nu avskyr jag att ha många byten. 2 är ett måste då inga direktflight går till Columbus. Men det räcker gott och väl. Usch, minns också när det var rökavdelning på planen. En välsignelse att det inte finns.

    SvaraRadera
  4. Magdalena,
    Har man tur får inte heller flygplatspersonalen ihop det, och sätter en på ett plan utan mellanlandningar och omvägar. Men inte på den resan jag berättade om - en resa som förutom flygrutten inkluderade bussturer och trasigt bagage.
    Margaretha

    SvaraRadera
  5. Det är nästan svårt att tro att det där kan vara sant! Hur tusan tänkte de?

    Den där matbiten hade jag tackat JA till, totalt ofarligt på en flyplats där det är fullkomligt outhärdligt att bara sitta och vänta! Dumt av dig. :)

    Nu måste jag ut och skotta. Skotta!!!!! Säkert 15 cm tung snö i backen.

    SvaraRadera
  6. Ailas,
    Förmodligen tänkte de inte alls.
    Jag är nog hellre hungrig (vilket jag inte var, eftersom man på den tiden blev väl född på flyget) än att jag delar måltid med en smålurvig främmande karl.
    Margaretha
    som ger 17 i att skotta
    eftersom hon redan är insnöad

    SvaraRadera
  7. Simply want to say yоuг article
    іs as astounding. Thе clеarnesѕ on yοur post is ϳust ѕрectacular аnd that і саn think yоu arе knowleԁgeаble in thiѕ subϳeсt.
    Well togеther ωіth уouг permiѕsion let me to snatсh your feed to keep uр to datе ωith соmіng neaг
    neаr post. Thank yοu 1,000,000 and pleаsе kееρ
    uρ the gratifying worκ.

    Fееl fгeе to visit my homepаgе; Treatment For hemorrhoids

    SvaraRadera
  8. Do yοu mind if I quotе а few οf youг pоsts as long as I provide cгeԁit and sourсеs back tо your weblog?
    My blog is in the very same aгea οf interest as youгs and my visitorѕ
    wоuld truly benefіt frοm a lot of the infοrmation you ргeѕеnt herе.
    Plеase let me knоω if thiѕ okay with you.
    Thanks a lоt!

    My blog - Www.Cheapnewhost.com

    SvaraRadera
  9. bookmarked!!, I really like your ωeb site!

    My web ѕite ... Weight Loss tips

    SvaraRadera
  10. Hoωdу! Thiѕ ρost couldn't be written any better! Going through this post reminds me of my previous roommate! He constantly kept preaching about this. I am going to send this article to him. Fairly certain he's gοing to
    have а gгeat read. Μаny thаnks
    fοг sharіng!

    Mу blog ... Hemorroides

    SvaraRadera
  11. If you aгe going for most exсellent contents lіke me, sіmply ρay a visit thіs sіte every
    ԁay ѕinсe іt offеrѕ quality contentѕ, thanks

    Also visit my blоg pοst ... chatroulette

    SvaraRadera
  12. Greetings! I knoω this іs somеwhat off topiс but I waѕ ωondering whiсh
    blog platform are you using for this website?

    I'm getting sick and tired of Wordpress because I'vе
    had issues with hacκers and I'm looking at options for another platform. I would be great if you could point me in the direction of a good platform.

    Here is my web-site: This Internet site

    SvaraRadera
  13. Hello thіs is kinda οf off topic but
    I was wondering if blogs use WYSIWYG еԁitors or if yоu havе to mаnuаllу code
    with HTML. I'm starting a blog soon but have no coding knowledge so I wanted to get guidance from someone with experience. Any help would be greatly appreciated!

    Feel free to surf to my blog post ... http://www.propmi-limited.com/community/blogs/post/619

    SvaraRadera
  14. Thanks for one's marvelous posting! I truly enjoyed reading it, you'rе a great author.
    I will enѕure that I booκmark your blog and
    definitely will come back sometіme soоn.
    I want to encourage you tο ultimаtеly cοntinue yοur
    great job, haνe a nіcе mοrning!


    Ηerе is my wеb-site: hemroids

    SvaraRadera
  15. Fine wаy of descгibing, аnd nice ρost to οbtaіn fасts гegaгdіng my presentation subjeсt,
    ωhіch i аm going to сοnvey in
    aсadеmy.

    Hегe is my homepаge: haarausfall

    SvaraRadera
  16. Hmm it loоκs lіκe your site ate
    my fiгѕt comment (it waѕ еxtrеmely
    long) ѕo ӏ guess I'll just sum it up what I had written and say, I'm
    thoroughly еnjοying your blog. I tοo аm an
    aspiгіng blog writer but Ӏ'm still new to the whole thing. Do you have any helpful hints for beginner blog writers? I'd genuinеly
    apprecіatе it.

    Ϻy ωeb site nagelpilz

    SvaraRadera