söndag 6 mars 2011

Grattis Elizabeth!

Elizabeth Barrett Browning
6 mars 1806 – 29 juni 1861

Även om man finner många av Elizabeths poem sentimentala, är det svårt att inte fångas av hennes, bitvis hårda, men slutligen romantiska, levnadssöde.

XXII
When our two souls stand up erect and strong,
Face to face, silent, drawing nigh and nigher,
Until the lengthening wings break into fire
At either curvèd point,—what bitter wrong
Can the earth do to us, that we should not long
Be here contented? Think. In mounting higher,
The angels would press on us and aspire
To drop some golden orb of perfect song
Into our deep, dear silence. Let us stay
Rather on earth, Belovèd,—where the unfit
Contrarious moods of men recoil away
And isolate pure spirits, and permit
A place to stand and love in for a day,
With darkness and the death-hour rounding it.

5 kommentarer:

  1. En favorit! Ändå visste jag inte att det var hennes födelsedag idag.

    SvaraRadera
  2. Jag var tvungen att läsa på om henne. Konstiga föräldrar det finns!

    SvaraRadera
  3. Christie,
    Så väldigt mycket kan jag inte om henne - men jag är nog mer fascinerad av hennes levnad än av lyriken. Inte för att den är dålig, men den passar inte mig så bra. Men jag är imponerad av hur en flickunge på egen hand börjar skriva som hon gjorde.

    Olgakatt,
    Ja, och tyvärr finns det nog fortfarande föräldrar som är mer än konstiga. Men förhoppningsvis inte i samma utsträckning. Liiiiiiiiiite starkare ställning har ju barn i dag - om de vågar knysta om att de har det svårt.

    Margaretha

    SvaraRadera
  4. Har du sett filmen Tea with Mussolini? Den börjar på engelska kyrkogården i Florens där en minnesstund ska hållas vid hennes grav. En ljuvlig scen med Judi Dench och Maggie Smith! Och det lilla grindhuset i bakgrundet har jag bott i - tillsammans med en engelsk dam som älskade Elizabeth och gav mig Aurora Leigh i ett vackert gammalt band... Tack för påminnelsen! :-)

    SvaraRadera
  5. Noras paraply,
    Nej, jag gillar inte att se filmer så jag blir nog tvungen att åka till Florens om jag ska få se "din" grindstuga.
    Så roligt att jag kunde påminna dig om flydda tider!
    Jag har bara nosat på Aurora Leigh, den är så lång och jag har inte tillräckliga kunskaper för att riktigt förstå allt den syftar på.
    Men att ha ett vackert gammalt band
    med minnen, måste vara roligt.
    Margaretha

    SvaraRadera