söndag 6 mars 2011

Jag har tagit mig vatten över huvud

Att efter en månad ha tvättat en kroppsdel i taget, är det ljuvligt att stå under duschen igen. Det gör inte saken sämre att trycket är oändligt mycket bättre än före vattenhaveriet.

Middagen däremot var inte mycket att blogga om.

Le souper
Manolo Ruiz Pipo

Så här nedslagen var jag efter att ha intagit en blaskig smaklös soppa — och som kronan på verket lyckades jag bränna efterrättskakan.

För att inte riskera fler missöden, tillbringade jag resten av dagen med att göra ingenting.

11 kommentarer:

  1. Tråkigt när mat inte blir som man tänkt. Kunde du inte skrapa bort det värsta på efterrättskakan?
    Hoppas det går bättre med maten i morgon!

    SvaraRadera
  2. Ja, det är mycket som man tar för givet här i livet, bl.a. att få bada och duscha när man känner för det. Måste har varit besvärligt för dig att tvätta håret med så lite vatten!

    Jag rekommenderar örtsaltet "Vegeta" - inte det allra nyttigaste enligt min noggranna dotter, men mitt absoluta favoritsalt. Det finns ingen soppa som blir blaskig om man använder det.

    Underbar målare - ska ta reda på mer om honom!
    Kram från Ingrid som ligger efter i bloggläsandet p.g.a. barnbarnsvistelse under veckan.

    SvaraRadera
  3. Grattis till vattnets återkomst! Måtte det nu stanna kvar. Annars blir det besvärligt när snön försvinner om ett tag.

    SvaraRadera
  4. Härligt med tryck i duschen. Trist med blaskig soppa och bränd efterrätt. Det är bar att ta nya tag. :)

    SvaraRadera
  5. Så skönt att du har kunnat ta dig vatten över huvudet. Hoppas också att det stannar men snart så rinner Klarälven klar och strid igen. Som en förutseende tröst som jag hoppas du skall slippa ta.
    Vatten är en väldig nödvändighet.

    Karin

    SvaraRadera
  6. Det kvittar hur dassig och eländig man känner sig, en dusch gör underverk. Bästa medicinen!
    Stå nu inte och häcka i duschen för länge bara, vattnet kan ta slut i brunnen!
    mvh R

    SvaraRadera
  7. Jessica,
    Varken livet eller maten, blir alla gånger som man tänkt sig!
    Jo, nog gick det att skrapa - men det största problemet var nog att jag satte ugnen på över 225° istället för 175°. Det resulterade i en synnerligen torr och trist kaka med en inte särskilt piffig bränd smak.

    Ingrid,
    Ja, bekvämligheten sätts på prov när den här sortens händelser slår till. Det är ju mycket mer tidsödande och besvärligt att tvätta en bit i taget - men så har an ju gjort i alla tider innan vi tog vatten och el för givet. Tur att jag har en viss vana från somrarna.
    Ska titta om mina butiker har Vegeta - utbudet här är inte så stort. Men den här soppan borde jag ha klarat utan - det har jag gjort många gånger förr eftersom det är ett av mina standardnummer.

    Olgakatt,
    Vi får väl se hur det går när de kan gräva i backen, då ska ju en del göras om. Förhoppningsvis blir det enklare och kortvarigare när det är ett planerat avbrott.

    Anne-Marie,
    Visst är det mycket skönare att duscha med ett rejält tryck än i en liten rännil!
    Soppan ska förbättras och få en andra chans.

    Margaretha

    SvaraRadera
  8. Karin,
    Älven är nog en sista utväg! Jag litar hellre till våra fantastiska rörmokare.

    Renée,
    Förhoppningsvis ska 600 liter i timmen räcka en stund. Ingen risk att jag blir kvar såååååå länge i duschen att inte det räcker - det är jag för otålig för.

    Margaretha

    SvaraRadera
  9. Underbart att höra att du fått i gång duschen och vattnet igen! Jag kan verkligen känna hur mycket du njöt av strålarna över hela kroppen.

    Efter en misslyckad måltid känns nästa så mycket bättre, vilket jag tror blev fallet även i ditt fall.

    SvaraRadera
  10. Flette-Mette,
    Det beror alldeles på vad det gäller!

    Ailas,
    En sann "mjutning"!
    Något för en husmor att tänka på, om jag lagar trist mat en dag - så uppskattar familjen allt som är något bättre, vid nästa måltid!

    M

    SvaraRadera